جراحی ایمپلنت چطور انجام می‌شود و آیا برای این کار نیازی به استفاده از آنتی‌بیوتیک است؟

استفاده از ایمپلنت دندانی امروزه توانسته مشکل بسیاری از افراد را حل کند. ولی با این حال افراد زیادی نگران استفاده از آنتی‌بیوتیک در جراحی ایمپلنت هستند. ولی چرا باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد و آیا واقعاً استفاده از آنتی‌بیوتیک بخشی جدانشدنی از کاشت ایمپلنت است؟

آنتی‌بیوتیک در جراحی ایمپلنت

مینی ایمپلنت برای دندان مصنوعیاستفاده از ایمپلنت دندانی برای کسانی که به هر دلیلی دندان‌های خود را از دست داده‌اند، همانند معجزه است. شاید بدون استفاده از ایمپلنت آن‌ها هرگز نمی‌توانستند دیگر طعم بسیاری از غذاها رو بچشند و حتی کیفیت کلی زندگی‌شان تحت تأثیر قرار می‌گرفتند.

ولی ایمپلنت می‌تواند به خوبی این مشکل را حل کند تا کسانی که دچار مشکلات دندانی هستند با خیال دوباره بتوانند مانند دیگران از خوردن غذاهای مختلف لذت ببرند.

ایمپلنت دندانی از قطعات مختلفی تشکیل شده است. یکی از این قطعات که رابط (یا Post) نام دارد، از جنس تیتانیوم است. این قطعه در داخل استخوان فک کار گذاشته می‌شود. بعد از قرار گیری رابط در استخوان، این قطعه فلزی با بافت‌های استخوانی اطراف خود به تدریج جوش می‌خورد.

پیوند استخوانی ایمپلنتاین فرآیند به‌آرامی انجام می‌شود. زمانی که فرآیند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان تکمیل شود، رابط کاملاً محکم و باثبات خواهد بود. در نتیجه دقیقاً مانند خود استخوان سفت خواهد شد و از جایش تکان نخواهد خورد.

آنتی‌بیوتیک در جراحی ایمپلنت دندانی چه نقشی دارد؟

همان طور که گفته شد، جوش خوردن رابط با استخوان فک یک مرحله مهم و ضروری از ایمپلنت دندان به شمار می‌آید. ایمپلنتی که قرار است محکم و پایدار در جای خود قرار بگیرد و از دندان جایگزین حمایت کند، باید به خوبی در استخوان محکم شده باشد.

برای کاهش وزن از دارو و قرص استفاده نکنیدبرای این که مطمئن شویم رابط ایمپلنت به خوبی با استخوان فک ارتباط برقرار کرده و با آن یکپارچه می‌شود، باید به آن زمان کافی بدهیم و شرایط را برای این کار آماده کنیم. البته چیزی که در واقعیت اتفاق می‌افتد پیچیده‌تر از آن است که توضیح دادیم.

در واقع برای قرار دادن ایمپلنت، ابتدا باید با استفاده از جراحی بافت‌های استخوان و لثه کنار زده شوند. پس از کاشت ایمپلنت هم معمولاً دست کاری‌هایی برای بهبود قرار گیری دندان جدید یا زیباتر کردن آن، انجام می‌شود.

دندان مصنوعی در شب به چه علت توصیه نمی‌شود و مشکلاتی احتمالی حاصل از آن چیست؟

بنابراین با توجه به چیزی که در واقعیت اتفاق می‌افتد، عمل‌های جراحی زیادی در کاشت یک ایمپلنت ساده باید انجام شود.

هر عمل جراحی هم شانس ورود میکروب‌ها و عفونت را در محل آسیب دیده بالا می‌برد. بنابراین در کاشت ایمپلنت و در جراحی‌ها استفاده از آنتی‌بیوتیک یک امر غیرقابل اجتناب است.

استفاده از آنتی‌بیوتیک پیش از انجام جراحی ایمپلنت به پیش گیری از عفونت و حمله میکروب‌ها به بدن کمک می‌کند. در نتیجه احتمال بروز مشکلات بعدی و عوارض جانبی به کمترین حد خود خواهد رسید

خطر عفونت در ایمپلنت‌های دندانی

سکته مغزیکسانی که در بیشتر در معرض خطر عفونت بافت‌های اطراف ایمپلنت دندان‌های خود هستند از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند بیش‌ترین بهره را ببرند. مثلاً کسانی که مشکلات جدی سلامت دارند یا کسانی که مشکل ضعف سیستم ایمنی بدن دارند، باید از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنند.

علاوه بر این‌ها، کسانی که پیش از این سکته مغزی را تجربه کرده‌اند یا دیابت دارند، یا کسانی که کمبود یا اضافه وزن شدید دارند، هم ممکن است در معرض خطر عفونت ایمپلنت باشند.

همچنین کسانی که در گذشته مبتلا به التهاب عفونی بوده‌اند یا سابقه بیماری‌های قلبی یا استفاده از دریچه مصنوعی قلب دارند هم باید مراقب عفونت ایمپلنت خود باشند.

ایمپلنت دندانی

کاهش خطر عفونت پس از انجام جراحی

زمانی که به جراح ایمپلنت و پیرا پزشک برای مشاوره در مورد اولیه برای کاشت ایمپلنت مراجعه می‌کنید، سلامت کلی شما به‌طور جزئی و دقیق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در این جلسه مشاوره مشخص می‌شود که آیا لازم است از آنتی‌بیوتیک به عنوان بخشی از مرحله درمان ایمپلنت درمانی استفاده کنید یا خیر.

به علاوه احتمال و خطراتی ناشی از استفاده یا عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک و میزان کاهش خطر عفونت پس از جراحی ایمپلنت هم مورد بحث قرار می‌گیرد.

به‌طور کلی نیازی نیست در مورد ایمپلنت دندانی خود زیاد نگران باشید. اگر یک متخصص باتجربه و معتبر انتخاب کرده باشید، او خودش همه چیز را در نظر خواهد گرفت.

دندانپزشک شما موارد لازم پیش از انجام عمل جراحی و کاشت ایمپلنت را انجام خواهد داد و توصیه‌های لازم را به شما خواهد کرد.

استفاده از آنتی‌بیوتیک هم زمانی در نظر گرفته می‌شود که واقعاً به آن نیاز احساس شود. یعنی آن که همه بیماران لازم نیست قبل یا بعد از جراحی ایمپلنت حتماً آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.
  دندان مصنوعی شل شده را چطور محکم کنیم تا در جای خود به صورت پایدار باقی بماند؟

جراحی برای قرار دادن ایمپلنت دندانی جراحی ایمپلنتدر یکی از مطالعاتی که در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک پیش از انجام جراحی ایمپلنت انجام شده است، مشخص شده که استفاده از دز کم آنتی‌بیوتیکی خوراکی در یک ساعت پیش از انجام جراحی ایمپلنت برای کسانی که مشکل سلامتی خاصی ندارند می‌تواند مفید واقع شود.

البته باز هم باید تأکید کنیم که این به این معنی نیست که استفاده از آنتی‌بیوتیک برای همه افراد سودمند است.

به علاوه این طور هم نمی‌توان نتیجه گرفت که استفاده از آنتی‌بیوتیک همیشه بدون ضرر است و برای بیمار فایده دارد.در واقع همه چیز به شرایط و در نهایت تشخیص پزشک متخصص دارد.

کاشت دندانی ویکی پدیا فارسی

مطالب مشابه این صفحه: