رفع ریزش و رشد مو با طب چینی

بررسی اثر طب سوزنی بر درمان موهای زائد یا رشد بی‌رویه موها در قسمتی از بدن خانم‌ها

طب سوزنی می‌تواند به درمان موهای زائد یا بیماری هرسوتیسم که باعث رشد بی‌رویه موها یا موهای زائد در قسمت‌هایی از بدن خانم‌ها اطلاق می‌شود بسیار کمک کند که معمولاً این نواحی در مردان از مو پوشیده شده مثل صورت، پشت و سینه. بیش از نیمی از زنان مبتلابه پر مویی زائد پس از آزمایش خون، میزان بالای هورمون مردانه به نام آندروژن را نشان می‌دهند.

رشد موهای زائد در خانم‌ها خصوصاً در ناحیه سینه و بالای لب خیلی ناراحت‌کننده است و می‌تواند باعث کم شدن اعتمادبه‌نفس و در برخی موارد نیاز به دریافت مشاوره شود.این مشکل روی زنان آسیایی، خاورمیانه و نژاد اروپایی اثر دارد.

گفته می‌شود شیوع این بیماری در ایالات‌متحده به بیش از 8% در میان زنان بالغ می‌رسد. در برخی موارد پرمویی می‌تواند به دلیل مشکلات جدی‌تری مثل سندروم کوشینگ بروز کند که نیاز به مشاور و بررسی دارد.

اگر پرمویی همراه با افزایش میزان هورمون آندروژن باشد می‌تواند شامل علائمی مثل جوش صورت و تغییر در اندام‌های بدن زنان مثل افزایش سایز ماهیچه‌های شانه باشد. بعلاوه ممکن است قاعدگی نامنظم و خشن شدن صدا نیز بروز کند.

هیچ دارویی به‌تنهایی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان موهای زائد تأیید نشده است.اگرچه داروهای دیگری توسط سازمان غذا و دارو تأییدشده‌اند که اثرات جانبی استفاده از آن‌ها رشد موهای زائد است. مثل داروهایی مانند دانازول (دانوکرین) که برای درمان آندومتریوز تجویز می‌شود.

طب سوزنی روشی ایمن برای درمان موهای زائد است و سلامت بدن بیمار را بر می گرداند

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گزارشی از تأثیر طب سوزنی بر ضخامت و تراکم موهای زائد بعلاوه کاهش هورمون مردانه تستسترون ارائه کرده است.تحقیقات نشان داده که طب سوزنی می‌تواند به کاهش گردش تستسترون در افراد مبتلابه سندروم تخمدان پلی کیستیک (pcos) کمک کند. پرمویی علامتی است که معمولاً در اثر تخمدان پلی کیستیک بروز می‌کند.

درمان موهای زائد همزمان با بیماری تخمدان پلی کیستیک

رویش بیش‌ازاندازه موهای بدن اغلب در زنان مبتلابه بیماری تخمدان پلی کیستیک (pcos) روی می‌دهد که می‌تواند مشکلاتی در ارتباط با هورمون استروژن به وجود آورد. پرمویی ممکن است با سایر مشکلات زنانگی که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت پیچیده‌تر شود.

بر اساس نوشته‌های طب سنتی چین پرمویی صورت خانم‌ها را می‌توان از طریق خط چونگ که به نام دریای خون نامیده می‌شود درمان کرد. بسیاری از متخصصان طب سوزنی از این خط برای درمان بسیاری از اختلالات قاعدگی به‌عنوان بخشی از روش درمانی خود به استفاده می‌کنند.

تحقیقات در ارتباط با اثر طب سوزنی در درمان موهای زائد نشان داده که طب سوزنی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و روشی طبیعی و ایمن برای درمان این مورد است.

بعلاوه پرمویی ممکن است همراه با بیماری تخمدان پلی کیستیک (pcos) و قاعدگی نامنظم و سایر علائم ناباروری همراه باشد که در این صورت نیز طب سوزنی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

زنان مبتلابه پرمویی ممکن است ریزش مو، کاهش سایز سینه و دوره‌های نامنظم قاعدگی را نیز داشته باشند. قاعدگی نامنظم می‌تواند شامل عدم قاعدگی، خونریزی خیلی کم یا قاعدگی‌هایی که گاهی دیرتر یا زودتر از موعد هستند باشد.

کاربرد طب سوزنی در بیماری های زنان یک روش باستانی است

استفاده از طب سوزنی و گیاهان چینی در درمان بیماری‌های زنان برای اولین بار در 2000 سال پیش در متون طب سنتی چینی آورده شده است. چین اولین کشوری است که در قرن 13 میلادی دارای شاخه تخصصی بیماری‌های زنان در حوزه پزشکی است.

در طب سنتی چینی درمان پرمویی، نشانه رشد موهای ناخواسته در زنان به‌عنوان بخشی از یک عدم توازن انرژی در بدن شناخته می‌شود که ممکن است اندام‌ها و نقاط زیادی را شامل شود.

مریدینها (meridians) شامل خطوطی از جریان انرژی چی است که ارگان‌های خاصی از بدن را به تنه و اندام‌ها متصل می‌کند. روی یک از مریدینها نقاطی برای طب سوزنی نواحی مختلف وجود دارد و هریک از این نقاط عملکرد و کاربردهای خاص خود را دارد.

هر فرد باید بر اساس مراتب تشخیص طب چینی موردبررسی قرارگرفته و درمان مخصوص همان فرد به کار گرفته شود.

به همین دلیل است که ممکن است در یک فرد نقاط طب سوزنی روی پا مورداستفاده قرارگرفته و در فرد دیگر از نقاط طب سوزنی بازوها استفاده شود. در برخی موارد کبد اندامی است که در درمان پرمویی باید مدنظر قرار گیرد و در فرد دیگر ممکن است طحال نیاز به درمان داشته باشد.

آقای آن جانسون متخصص مشهور طب سوزنی سنتی ژاپن در ساحل طلائی کوینزلند می‌گوید:

«توضیح وجود یک علت برای بروز این بیماری بر اساس تشخیص‌های طب غربی برای بیماران مشکل است اما بر اساس طب شرقی رشد بیش‌ازاندازه موها می‌تواند درنتیجه دلایل متعددی باشد. اگرچه بر اساس تجربیات من نقص کبد شایع‌ترین علت پرمویی است».

با یک نگاه ساده می‌توان به این نکته پی برد، کبد اندامی پر از خون است و با این خون تمام مواد مغذی و هورمون‌ها همراه هستند. وقتی عملکرد کبد به‌وسیله طب سوزنی تنظیم می‌شود کل بدن از فواید آن بهره‌مند می‌شود.

درمان با طب سوزنی و گیاهان چینی برای مشکل پرمویی می‌تواند سایر علائم همراه با این بیماری را که ممکن است در فرد بیمار بروز کند مثل قاعدگی نامنظم را نیز درمان کند.استفاده از 8 رگ فوق‌العاده در طب سوزنی برای درمان پرمویی بسیار سودمند است.

نابجا رویش مو ویکی پدیا فارسی

وب‌سایت کلینیک‌ها

رفع مسئولیت: این محتوا برای آگاهی بیشتر شما است که از منابع کلینیکی و پزشکان معتبری تهیه شذه است ولی جایگزین مشاوره‌ و تشخیص پزشکی، دندانپزشکی یا کلینیکی نیست/ اعتماد شما بر تمامی اطلاعات یا محتوای ارائه شده در این راهنما منحصرا برعهده خودتان است/ و هیچ‌گونه پشتیبانی در مورد خدمات پزشکی، روش، محصول، عقیده، متخصص یا پزشک در این وب‌سایت ارائه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 4 =