لیزر دندانپزشکی چه مزایایی دارد و چطور به درمان بیماری لثه کمک کند؟

یکی از روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن بیماری‌های لثه، عفونت و … را درمان کرد، استفاده از لیزر دندانپزشکی است. جرم گیری و صاف کردن سطوح ریشه برای برطرف کردن عامل به وجود آمدن مشکل و عفونت در دندانپشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیماری‌های پیشرفته و توسعه یافته دندانپزشکی و لثه معمولاً باعث آسیب رسیدن به دندان‌ها می‌شوند. لثه‌هایی که دچار عفونت شده‌اند از بین می‌روند و در نتیجه با گذشت زمان ریشه دندان در معرض محیط خارجی قرار می‌گیرد.

این مسئله باعث می‌شود که ریشه و بدنه دندان به خود رسوب بگیرد. رسوبی که روی دندان می‌نشیند پلاک نام دارد. تمیز کردن و صاف کردن رسوب‌های دندان و ریشه باعث می‌شود دندان از شر این رسوبات راحت شود.

این روش همانند پاکسازی و جرم‌گیری معمولی دندان است با این تفاوت که در این روش عمق لثه‌ها نیز تحت درمان و پاکسازی قرار می‌گیرند.

periodontal-before-afterهدف از این کار این است که تارتارها و رسوب‌های سفت و محکم شده در اعماق لثه و در کنار ریشه دندان از بین بروند. برای این کار از ابزارهای فرا صوت استفاده می‌شود.

در واقع امواج فرا صوت قادرند رسوبات ریشه دندان را از بین ببرند که دندانپزشک متخصص از همین ویژگی استفاده می‌کند.

لیزر دندانپزشکی برای پاکسازی ریشه دندان

استفاده از لیزر دندانپزشکی در کنار روش رایج پاکسازی ریشه دندان هم یکی از روش‌هایی است که می‌توان مورد استفاده قرار داد. روش معمول برای این کار به خوبی قادر است جرم‌ها و رسوبات را از بین ببرد ولی مشکل آن جاست که این روش چندان دقیق نیست.

در واقع در روش‌های معمول و سنتی ممکن است بافت‌های لثه و سالم نیز دچار آسیب شوند یا آن که دندانپزشک قادر به از بین بردن و برداشتن تمام بافت‌های آسیب دیده نباشد و مقداری از بافت‌های عفونت یا رسوبات بر جای خود باقی بمانند.
مطلب مرتبط:  رفع خونریزی لثه به علت بیماری و درمان قطعی آن با لیزر بافت نرم دندانپزشکی

استفاده از لیزر دندانپزشکی می‌تواند این ضعف را به‌طور کامل پوشش دهد. لیزر دندانپزشکی می‌تواند به ضد عفونی کردن محیط کمک کند و باکتری‌هایی که در عمق زیاد پاکت قرار دارند را از بین ببرد.

در رفع بیماری‌های لثه و دندان، از بین بردن علت ایجاد بیماری و از بین بردن عفونت‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتور ها برای موفقیت نهایی است.

لیزردرمانی لثه دندانپزشکی

به علاوه زمانی که از لیزر برای درمان و از بین بردن باکتری‌ها و عفونت‌ها استفاده می‌شود، لثه سریع‌تر بهبود می‌یابد و سرعت بازیابی آن بالاتر خواهد بود.

پس از اتمام درمان، بافت‌های لثه شروع به ترمیم خود خواهند کرد و اطراف دندان را دوباره خواهند پوشاند.

بنابراین اگر دندان به درستی تمیز شده باشد احتمال ایجاد پاکت و عفونت باکتریایی در اطراف دندان و لثه بسیار کمتر خواهد بود.

مزیت‌های استفاده از لیزر دندانپزشکی برای درمان بیماری لثه

لیزر دندانپزشکی

اگر به هر علتی لازم است برای درمان مشکلات خود به دندانپزشک مراجعه کنید، بهتر است به کلینیک و یا بیمارستانی مراجعه کنید که در آن از لیزر درمانی استفاده می‌شود.

این توصیه به این علت است که لیزر دندانپزشکی مزایای زیادی نسبت به روش‌های دیگر دارد. این فناوری جدید نتایجی بهتر از روش‌های دیگر به شما خواهد داد.

همان طور که قبل‌تر هم گفتیم، لیزر درمانی می‌تواند به کشتن باکتری‌ها و پاکسازی محیط کمک کند. این کار بسیار مهم است چرا که باعث می‌شود بازدهی درمان بالاتر رود. به علاوه این که لیزر دندانپزشکی بسیار غیرتهاجمی است.

در هنگام استفاده از لیزر دندانپزشکی نیازی به استفاده از بی‌حس کننده موضعی یا بی‌هوشی نیست چرا که درد ناشی از انجام درمان بسیار مختصر و کم است. با استفاده از لیزر بافت‌های آسیب دیده را می‌توان با دقت بسیار بالایی برش داده و برداشت کرد.

به علاوه این که لیزر خاصیتی دارد که باعث می‌شود رگ‌های خونی آسیب دیده و برش یافته به‌طور خود کار بسته شوند و در نتیجه احتمال ورود عفونت و باکتری به داخل بافت‌ها به حداقل برسد. این مسئله باعث می‌شود که تورم و التهاب پس از انجام عمل به حداقل ممکن برسد.

مطلب مرتبط:  درمان بیماری های لثه با استفاده از روش لیزر درمانی دندانپزشکی

لیزردرمانی رفع عفونت لثه

استفاده از لیزر دندانپزشکی روشی غیرتهاجمی است که همه بیماران می‌توانند به راحتی آن را انجام دهند و در قیاس با استفاده از تیغ حراجی، درد و مشکلات بسیار کمتری خواهد داشت.

زمانی که درمان تمام شود، بیمار درد خاصی احساس نخواهد کرد و نیازی به مراقبت زیادی از محل تحت درمان هم ندارد، طوری که می‌تواند بعد از آن بدون مشکل به روند عادی زندگی‌اش بازگردد.

ایمنی و اثرگذاری لیزر دندانپزشکی

لیزر دندانپزشکی بسیار ایمن است. به ویژه این که کسانی که از لیزر برای درمان‌های دندانپزشکی استفاده می‌کنند معمولاً دوره‌های ویژه برای این کار را گذرانده‌اند. دندان‌پزشکی لیزری می‌تواند همچنین برای درمان لبخندهای لثه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

رفع لبخند لثه ایلبخند لثه‌ای به حالتی گفته می‌شود که در آن دندان‌ها بافت‌های لثه زیادی بر روی خود دارند. یعنی اینکه میزان بافت لثه بر روی دندان بیش از حد معمول است.

در این حالت از لیزر می‌توان برای برداشتن بافت‌های اضافی لثه با دقت بسیار بالا استفاده کرد. نتیجه این کار داشتن لبخندی زیبا و خطوط لثه متعادل و نرمال خواهد بود.

لیزر درمانی دندانپزشکی جزو جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌های درمانی دندانپزشکی محسوب می‌شود. بنابراین اگر مشکلات دندانپزشکی دارید و قصد دارید با کمترین درد، زمان بازیابی، درد سر و بالاترین احتمال موفقیت آن را از بین ببرید، بهتر است از لیزر درمانی استفاده کنید.

مطالب مشابه این صفحه:

خلاصه لیست بخش های این محتوا

مطلب مرتبط:  درمان بیماری لثه بدون درد و سریع و راحت با استفاده از لیزر درمانی پیشرفته
منبع
لثه در ویکی پدیا