دندانپزشکی لیزری

عصب کشی دندان با لیزر یا درمان لیزری روت کانال یا کانال ریشه دندانی

این راهنمایی از 3 دندانپزشک Dr. Steven J. Katz و دکتر STEVEN KAIL و دکتر Dr. Ramya تهیه شده است

امروزه با استفاده از دندانپزشکی لیزری، دندانپزشکان می‌‌‌توانند موارد پیشرفته‌ای از عصب کشی دندان با لیزر یا لیزر درمانی روت کانال یا کانال ریشه را انجام دهند.

عفونت کانال ریشه زمانی اتفاق می‌‌‌افتد که باکتری‌‌‌ها در دهان به مرکز اعصاب دندانی دسترسی پیدا کنند.

این می‌‌‌تواند کاملا دردناک باشد و اگر خیلی زود درمان نشود، عفونت می‌‌‌تواند گسترش یافته و بدتر شود.

عصب‌‌‌ کشی دندان با لیزر چگونه عمل می‌‌‌کند؟

هم‌‌‌چنین به عنوان روت کانال با کمک لیزر شناخته می‌‌‌شود،

عصب‌‌‌ کشی از فناوری پیشرفته‌‌‌ای برای کمک به دسترسی به محفظه اعصاب دندانی و پاکسازی آن استفاده می‌‌‌کند.

در اصل، این روش مانند عصب‌‌‌کشی مرسوم انجام می‌‌‌شود اما از یک لیزر دندانی ایمن به منظور یک درمان موثر استفاده می‌‌‌کند.

روش لیزر روت کانال یا کانل ریشه دندان چیست؟

در طول درمان روت کانال برای عصب کشی دندان با لیزر، یک مته لیزری برای دسترسی به اتاقک اعصاب دندانی استفاده می‌‌‌شود.

این مته لیزری اجازه می‌‌‌دهد یک حذف دقیق‌‌‌تر از ساختار آسیب‌‌‌دیده دندان صورت بگیرد و وقتی استفاده می‌‌‌شود حساسیت کمتری ایجاد می‌‌‌کند.

زمانی که اتاقک عصب دندانی در دسترس قرار می‌‌‌گیرد، دندانپزشک اعصاب دندانی آسیب‌‌‌دیده را حذف می‌‌‌کند.

لیزر بافت نرم می‌‌‌تواند برای کمک به استریلیزه کردن ساختار دندان،

از محفظه تا لوله‌‌‌‌های عاج منتهی به مرکز دندان استفاده شود.

محفظه توخالی سپس با یک ماده بی‌‌‌اثر پر می‌‌‌شود و دندان پوشیده می‌‌‌شود.

کاندیداهای مناسب و خوب برای عصب ‌‌‌کشی دندان با لیزر

گزینه‌‌‌های خوب برای لیزر درمانی روت کانال افرادی هستند که از عفونت‌‌‌های کانال ریشه رنج می‌‌‌برند.

در این موارد، دندان هنوز قابل نجات دادن است، به این معنا که نیازی به بیرون کشیدن دندان نخواهد بود.

فقط زمانی که دیگر امیدی به نجات یک دندان نبود خارج کردن آن در نظر گرفته می‌‌‌شود.

دندانپزشکان همیشه تلاش می‌‌‌کنند تا حد ممکن ساختار طبیعی دندان بیمار را حفظ کنند.

در طول فرآیند مشاوره، ما می‌‌‌توانیم تشخیص دهیم که آیا عصبی کشی دندان با لیزر گزینه ایده‌‌‌آلی برای وضعیت شما هست یا خیر.

در زیر بررسی کنیم که دندانپزشکی لیزری چیست و چگونه کار می‌‌‌کند؟

دندانپزشکی لیزری چیست؟

دندانپزشکی لیزری به استفاده از تکنولوژی لیزری اشاره دارد زمانی که انواع مختلفی از روش‌‌‌های دندانی را انجام می‌‌‌دهید.

به خاطر استفاده از لیزرهای دندانی، دندانپزشکان قادر به درمان بافت‌‌‌های سخت و بافت‌‌‌های نرم دهان هستند

بدون این‌‌‌که از تیغ کوچک جراحی یا مته‌‌‌های مرسوم استفاده کنند.

وقتی که از لیزرهای دندانپزشکی استفاده می‌‌‌شود درجه بالایی از دقت و امنیت را ارائه می‌‌‌دهند.

مزایای عصب کشی دندان با لیزر

مزایای چشمگیری برای لیزر درمانی روت کانال وجود دارد. این‌‌‌ها شامل موارد زیر است:

1. هیچ صدای سر و صدایی در طول فرآیند مته کردن وجود ندارد

مته دندانی مرسوم در زمان استفاده باعث ایجاد یک سر و صدای مشخص و صدای وز وز می‌‌‌شود،

که می‌‌‌تواند به طور خاص برای بیماران ناراحت کننده باشد.

یک مته لیزری به هیچ وجه سر و صدایی ایجاد نمی‌‌‌کند و به فرد کمک می‌کند تا احساس آرامش و راحتی داشته باشد.

2. حفظ سلامت بیشتر ساختار دندان

به خاطر طراحی مته‌‌‌های لیزری برای بافت‌‌‌های سفت و سخت، دندانپزشکان قادر به آماده‌‌‌سازی دقیق‌‌‌تر دندان هستند.

این بدان معناست که بیماران سلامت بیشتر ساختار دندان‌‌‌هایشان را در این فرآیند حفظ می‌‌‌کنند،

که برای سلامت دندان‌‌‌ها در طولانی مدت بهتر است.

3. حذف موثر باکتری‌‌‌ها

زمانی که لیزرها با هدف استریلیزاسیون اتاقک اعصاب دندانی استفاده می‌‌‌شوند، شانس کمی برای بازگشت عفونت وجود دارد.

این بدان معناست که خطر کمتری برای معالجه ثانویه بعداً لازم است.

مزایای درمان روت کانال با کمک لیزر

در طول دوره زندگی ما، تقریبا هر شخصی از عفونت دندان رنج می‌‌‌برد که ممکن است کم یا زیاد باشد.

بعضی اوقات عفونت آنقدر حاد است که منجر به آسیب عمده دندان شده و مجبور به استخراج آن می‌شود.

دندانپزشکان تلاش می‌‌‌کنند که از خارج کردن دندان دوری ‌‌‌کنند

با ارائه روش‌‌‌های جایگزین مانند روت کانال یا RCT که ممکن است موقتی باشند در صورت موفقیت، راهکارهای دائمی باشند.

با پیشرفت تکنولوژی، دندانپزشکان امروزه عصب کشی دندان با لیزر را توصیه می‌‌‌کنند که ثابت شده است از جنبه‌‌‌های معدودی سودمند است.

درمان روت کانال با کمک لیزر

درمان عصب کشی دندان یک روش رایج دندانی است که برای حفظ دندان‌‌‌های عفونت کرده

و آبسه کرده و جلوگیری از نیاز به ایمپلنت ها و بریج‌‌‌ های دندانی استفاده می‌‌‌شود.

این درمان خون‌‌‌رسانی را متوقف می‌کند و اعصاب متصل به دندان عفونت کرده را از بین می‌‌‌برد.

این روش شامل پاکسازی و استریلیزاسیون روت کانال و حذف بافت کانال است.

این روش کاملاً ترسناک به نظر می‌‌‌رسد و بسیاری از افراد با شنیدن اصطلاح “عصب‌‌‌ کشی دندان” از ترس به عقب می‌‌‌روند.

دندانپزشکان امروزه استفاده از یک تکنولوژی جدید را آغاز کرده‌‌‌اند که

برای انجام درمان از روش عصب کشی دندان با لیزر استفاده می‌‌‌شود.

درمان لیزری توسط تولید شوک فتوآکوستیک غیر حرارتی عمل می‌‌‌کند به عنوان مثال:

این روش از دو طول موج لیزر Er: YAG و Nd: YAG استفاده می‌‌‌کند،

دیود بهترین استفاده را از ویژگی‌‌‌های منحصر به فرد میانکنش لیزر- بافت هر طول موج را ایجاد می‌‌‌کند.

Er: YAG باعث ایجاد امواج شوک در محلول‌‌‌های تمیز کننده می‌‌‌شود

و Nd:YAG اثرات باکتریوسیدالی(باکتری ‌‌‌کُشی) عالی دارد.

کانال‌‌‌ها و کانال‌‌‌های دسترسی تمیز می‌‌‌شوند و لوله‌‌‌های دندانی عاری از لایه اسمیر هستند (ضایعات شامل باکتری‌‌‌ها و عفونت است).

وقتی لیزر به دندان تابیده می‌‌‌شود، شما می‌‌‌بینید که محلول با ضایعات بافت مرده که

از سوراخ دسترسی خارج می‌‌‌شود، کانال را عاری از بافت‌‌‌های مرده می‌‌‌کند.

مزایای عصب ‌‌‌کشی دندان با لیزر در مقابل عصب‌‌‌ کشی به صورت مرسوم

• درمان لیزری دقیق و جامع است و نسبت به درمان عصب‌‌‌کشی مرسوم دقت و درستی بیشتری دارد.

• لیزرها می‌‌‌توانند باکتری‌‌‌ها را هدف قرار دهند و نواحی عفونی شده را با دقت بیشتری برای حفظ ساختار و سلامت دندان ها انجام دهند.

• این روش به کاهش حداقل 99.7 درصد تعداد باکتری‌‌‌ها در روت کانال به راهکارهای استریلیزاسیون کمک می‌‌‌کند.

• دندان‌‌‌ها قوی‌‌‌تر می‌‌‌شوند و محافظت مناسب بیشتری در مقابل تخریب و آسیب خواهند داشت.

• عصب کشی دندان با لیزر به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک می‌‌‌کند.

• این تکنیک حداقل تهاجمی بودن را برای حفظ ساختار دندان‌‌‌های اصلی دارد به عنوان مثال:

دندان‌‌‌های طبیعی را حفظ می‌‌‌کند و اجازه می‌‌‌دهد که آن را برای دهه‌‌‌ها به صورت عملکردی داشته باشید.

هم‌‌‌چنین کمک می‌‌‌کند تا از بین بردن بافت دندان به حداقل برسد.

• از آن جا که لیزر توانایی رسیدن و پاکسازی به کانال فرعی را دارد،

درزگیری روت کانال می‌‌‌تواند به سمت راست در انتهای روت کانال برسد که

منجر به درزگیری و پوشاندن بهتر روت کانال می‌‌‌شود که از عفونت های بیشتر بعدی دندان جلوگیری کند.

• عصب کشی دندان با لیزر ، ناراحتی فرد را با حذف صداهای مختل‌‌‌کننده مته‌‌‌ها کاهش می‌‌‌دهد

همان‌‌‌گونه که نیاز به بی‌‌‌حسی موضعی را محدود می‌‌‌کند.

• عصب کشی با لیزر خشونت کمتری نسبت به روش‌‌‌های مرسوم دارد،

خون‌‌‌ریزی و التهاب کمتری وجود دارد، همان‌‌‌گونه که ناراحتی‌‌‌ها و مشکلات پس از جراحی و عفونت را کاهش می‌دهد.

• هم‌‌‌چنین در انجام یک عصب‌‌‌کشی نشسته در بیماران واجد شرایط نیز کمک می‌‌‌کند.

• درمان عصب‌‌‌کشی با لیزر یک هدیه به بشریت است.

بنابراین در زمان‌‌‌های آینده پزشکان درمان عصب‌‌‌کشی را پیشنهاد می‌‌‌دهند،

با دهان باز نفس نکشید، تا عصب‌‌‌کشی باعث ایجاد درد نشود، درد را تسکین می‌‌‌دهد!

دندان‌‌‌تان را حفظ کنید و لبخند زیبایی با یک روش عصب ‌‌‌کشی دندان با لیزر داشته باشید.

درمان عصب کشی با کمک لیزر

بیایید ببینیم لیزرها چطور می‌‌‌توانند در روش عصب‌‌‌ کشی دندان کمک‌‌‌کننده باشند.

درمان تشدید نور توسط انتشار اشعه تحریک شده (LASER) از پرتوهای نوری

برای حذف یا اصلاح بافت‌‌‌های نرم و سخت در دهان استفاده می‌‌‌کند.

سازمان دارو و غذا (FDA)، عصب کشی دندان با لیزر با استفاده از لیزرهای مختلفی را یک مکمل در روش‌های عصب ‌‌‌کشی معرفی کرده است.

در واقع لیزرها انرژی متمرکز شده‌‌‌ای از نور را ساطع می‌‌‌کنند که

ویژگی‌‌‌های خاصی از آن‌‌‌ها می‌‌‌تواند با بافت‌‌‌های بیولوژیکی در تعامل باشد.

امروزه لیزرها می‌‌‌توانند برای باز کردن سطحی از دندان برای دسترسی به روت کانال،

حذف بافت بیمار، تمیز کردن، عفونت‌‌‌زدایی و شکل دادن به کانال و پر کردن آن استفاده شوند.

مطابق مقاله موقعیت AAE، استفاده از لیزرها در کمک به عفونت‌‌‌زدایی روت کانال امیدوار کننده‌تر از آماده‌‌‌سازی روت کانال هستند.

لیزرها می‌‌‌توانند برای حذف اعصاب دندانی و بقایای آلی،

و حتی برای اصلاح (شکل دادن و تمیز کردن) دیواره‌‌‌های دندانی کانال‌‌‌های ریشه استفاده شوند.

هنگامی که آماده‌‌‌سازی کامل است و روت کانال پر می‌‌‌شود (معمولا با gutta-percha )،

لیزر ممکن است برای نرم کردن و قالب درزگیری برای سیستم عصب ‌‌‌کشی دندان استفاده شود.

مزایا و معایب عصب کشی دندان با لیزر

لیزرها می‌‌‌توانند باکتری‌‌‌ها و مواد عفونی را با دقت بیشتر هدف قرار دهند، در بعضی مواقع بیشتر ساختار دندان سالم را حفظ می‌‌‌کنند.

آن‌‌‌ها هم‌‌‌چنین می‌‌‌توانند ناراحتی ناشی از از بین بردن صدای ناخوشایند مته‌‌‌ها و هم‌‌‌چنین محدود کردن نیاز به بی‌‌‌حسی موضعی را برطرف کنند.

گزارش‌‌‌هایی از خون‌‌‌ریزی کمتر در طول روش‌‌‌های جراحی روت کانال وجود دارد و ناراحتی و عفونت پس از جراحی را کاهش می‌‌‌دهد.

یکی از معایب این است که نور لیزر در یک خط مستقیم منتقل می‌‌‌شود

در حالی که فضاهای روت کانال به ندرت مستقیم هستند و دستورالعمل‌‌‌های مرسوم یک مزیت ارائه می‌‌‌دهند

از آن‌‌‌جا که آن‌‌‌ها می‌‌‌توانند به شکل ریشه دندان و به صورت منحنی دنبال شوند.

هم‌‌‌چنین، دستورالعمل‌‌‌ها بین انرژی لیزر و بافت‌‌‌های دندان که ممکن است افزایش دما ایجاد کنند درگیر است،

که می‌‌‌تواند به فضای کانال آسیب وارد کرده و در بعضی مواقع حتی به سطوح خارجی دندان هم گسترش یابد.

تصمیمات مبتنی بر شواهد کاربرد عصب کشی دندان با لیزر

یک مطالعه علمی اخیر با مقایسه اثربخشی شستشوی فعال‌‌‌شده با لیزر کانال‌‌‌های ریشه

با شستشوی معمولی برای ضد عفونی کردن آن‌‌‌ها نتایج مطلوبی برای فناوری لیزر به دست آورد.

شستشوی فعال‌‌‌شده با لیزر برای از بین بردن باکتری‌‌‌ها و جلوگیری از رشد باکتری‌‌‌های جدید

موثر‌‌‌تر از روش‌‌‌های مرسوم شستشو از طریق سرنگ بوده است.

در حالی که شواهد و مدارکی در مورد اثر ضد باکتریایی در درمان لیزر با قدرت بالا وجود دارد،

شواهد غیرقابل اثبات است که آیا لیزرها دارای درزگیری عالی یا میزان موفقیت بالینی بالاتری نسبت به تکنیک‌های معمولی هستند یا خیر.

تحقیقات بیشتر برای اثبات درمان عصب کشی دندان با لیزر نیاز است

همانطور که روش‌‌‌های ترجیحی، به خصوص با توجه به میزان موفقیت بالا در روش‌‌‌های غیر لیزر استفاده می‌‌‌شود.

در همین حال، برخی از دندانپزشکان برای تأثیرات بهینه، لیزر و تکنیک‌‌‌های مرسوم را ترکیب می‌‌‌کنند.

با دندانپزشک یا اندودنتیست‌‌‌تان درباره روش عصب کشی دندان با لیزر

برای کمک به وزن جوانب مثبت و منفی متناسب با نیازهای فردی خود صحبت کنید.

چرا درمان عصب‌‌‌ کشی دندان با لیزر یا روش مرسوم لازم است

درمان عصب‌‌‌ کشی ممکن است به چندین دلیل ضروری باشد:

از جمله تخریب عمقی، تکرار روش‌‌‌های دندانی بر روی دندان شامل:

تخریب مجدد اطراف پُرشدگی‌‌‌های قدیمی یا تاج دندان؛

شکستن یا خرد شدن؛ و سایر آسیب‌ها به دندان، باعث آسیب به اتاقک عصب دندان می‌‌‌شود.

در این مرحله آشنایی با آناتومی پایه‌‌‌ای دندان مفید است.

تاج یا سطح بیرونی قسمت قابل مشاهده دندان از مینای دندان تشکیل شده است.

در زیر این یک لایه دوم ساخته شده از عاج، ماده ای مانند استخوان سخت است که

هم‌‌‌چنین شامل ریشه یا ریشه دندان است.

درون عاج دندان، اتاقک اعصاب دندانی قرار دارد که حاوی رگ‌‌‌های خونی، اعصاب و بافت همبند است.

درمان روت کانال (RCT)، یا درمان اندودنتیس (endo- داخل، dont- دندان)

برای درمان دندان و تسکین درد استفاده می‌‌‌شود که با آسیب به مرکز اعصاب دندانی مرتبط است.

در طول روش درمان عصب ‌‌‌کشی مرسوم،

دندانپزشک شما یا اندودونتیست (متخصص عصب‌‌‌ کشی) از بی‌‌‌حسی موضعی برای بی‌‌‌حس کردن دندان استفاده می‌‌‌کنند.

یک سوراخ کوچک توسط مته کردن از عقب به جلو دندان،

یا گاز گرفتن سطح دندان برای دسترسی به ناحیه عصب دندان‌ها ایجاد می‌‌‌کند.

عصب دندانی متورم یا عفونی‌‌‌شده برداشته می‌‌‌شوند

و سیستم روت کانال درون دندان پاکسازی شده و عفونت‌‌‌زدایی و شکل‌‌‌دهی می‌‌‌شود.

سپس دندان با مواد ترمیمی پُر می‌‌‌شود و با یک ماده مانند لاستیک که gutta-percha نامیده می‌‌‌شود، درزگیری می‌‌‌شود.

در نهایت، دندان با پر کردن یا قرار دادن تاج مجددا حفظ می‌‌‌شود و یک روش موفقیت‌‌‌آمیز باعث می‌‌‌شود که دندان در عملکرد طبیعی خود را ادامه دهد.