دندانپزشکی لیزری

حساسیت زدایی دندان برای رفع حساسیت شدید با روش‌های مختلف

حساسیت زدایی دندان به کمک لیزر برای درمان حساسیت دندان استفاده می‌شود.

حساسیت دندان غالبا در اثر تحلیل لثه اتفاق می‌افتد (زمانی که لثه‌ها از مینای دندان جدا می‌شوند).

حساسیت دندان یک حالت مکرر است که سبب ایجاد ناراحتی و گاهی اوقات درد شدید می‌شود.

این زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه دندان‌های زیرین بدون محافظ می‌شوند.

این ریشه‌ها منافذ کوچکی دارند (توبول‌ها) که به طور مستقیم به عصب دندان متصل می‌شوند.

در نتیجه درد، فشار و محرک‌های گرم و سرد می‌توانند در توبول‌هایی که زیر عصب قرار دارند منتقل شوند.

معمولا لثه‌ها به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا به دلیل روش‌های غلط مسواک زدن تحلیل می‌روند.

حساسیت ‌زدایی دندان چیست؟

داروهای ضد حساسیت توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد

و منافذ میکروسکوپی در معرض محرک‌ها در لایه عاج دندان‌های حساس را می‌پوشانند.

داروهای حساسیت زدایی توسط دندانپزشکان بر روی دندان‌های حساس استفاده می‌شوند.

این دارو از یک بطری حاوی ارو بر روی یک برس کوچک قرار داده شده و بر روی دندان استفاده می‌شود.

اگر یک بیمار حساسیت دندانی بیش از یک حساسیت خفیف به دما یا شیرینی بیش از حد را تجربه کند،

و دندانپزشک pulpitis (ریشه ملتهب دندان)، پوسیدگی دندان، عفونت یا بیمارای لثه که سبب این حساسیت شود را رد کند،

ممکن است از داروهای حساسیت زدایی برای پوشاندن منافذ میکروسکوپی در معرض موجود در سطح ریشه دندان استفاده کند.

چرا حساسیت دندانی داریم؟

از آنجا که لثه‌ها تحلیل می‌روند و عاج دندان (سطح زیرین لثه‌ها) در معرض محرک‌ها قرار می‌گیرد، ممکن است از حساسیت رنج ببرید.

این لایه بسیار نرم همان چیزی است که ریشه دندان‌های شما را تشکیل می‌دهد و توبول‌هایی دارد که به عصب دندان مرتبط هستند.

زمانی که چیزی بیش از حد سرد یا گرم یا شیرین می‌خورید، ایت توبول‌ها سیگنال‌هایی به عصب دندان می‌فرستند و سبب درد می‌شوند.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث ایجاد حساسیت دندان می‌شود، که شامل:
  • ساییدن و مسواک زدن شدید، یا استفاده از نوع مسواک اشتباه
  • دندان قروچه شبانه یا ساییدن دندان‌ها به یکدیگر
  • پوسیدگی دندان ایجاد شده در خط لثه
  • برخی از محصولات سفید کننده دندان می‌توانند منجر به حساسیت موقت یا دائمی شوند.
  • آماس یا التهاب لثه دندان می‌تواند سبب التهاب لثه و تحلیل رفتن آنها شود.
  • دندان‌ها بین سنین 25 تا 30 سالگی حساس‌تر می‌شوند.
  • دندان‌های ترک خورده، شکسته یا آسیب دیده که ممکن است باکتری‌هایی داشته باشند و سبب ایجاد التتهاب در مغز دندان شده و منجر به حساسیت شود.
  • تشکیل بیش از حد پلاک دندان بر روی سطح ریشه ممکن است منجر به حساسیت شود.
  • دندان‌های ترک خورده.
  • کارهای دندانپزشکی اخیر، مانند تمیز کردن دندان‌ها، تاج دندان، و ترمیم ریشه. این‌ موارد موقتی است و اغلب در مدت 6 تا 6 هفته برطرف می شود.
  • خوردن غذاهای اسیدی که مینای دندان را می‌سابد و می‌تواند منجر به حساسیت دندان شود.

روش‌ها و محصولات حساسیت زدایی دندان

1-خمیردندان‌های ضد حساسیت دندان:

پس از استفاده طولانی مدت، خمیردندان‌های ضد حساسیت ممکن است سبب تسکین حساسیت شوند.

محصولات متنوع بدون نسخه زیادی وجود دارد.

2-تاج‌ دندان یا روکش کردن:

این روش ممکن است عیب یا پوسیدگی دندان را که سبب ایجاد حساسیت شده است را برطرف کند.

3-فلوراید:

استفاده از فلوراید بر روی سطح دندان‌ها ممکن است به کاهش حساسیت کمک کند.

4-حساسیت‌زدایی یا عوامل اتصال دهنده:

گاهی اوقات، قرار گرفتن سطح ریشه در معرض محرک‌ها می‌تواند با استفاده از رزین اتصال دهنده به سطح ریشه حساس، درمان شود.

5-پیوند لثه به روش جراحی:

اگر لثه‌ها تحلیل رود، دندانپزشک ممکن است بخش کوچکی از لثه را از دیگر قسمت‌ها برداشته

و بر روی لثه‌ها قرار دهد تا در این حالت بازسازی شوند.

6-درمان کانال ریشه:

اگر حساسیت دندان سبب ایجاد درد شدید شوند و سایر روش‌های درمانی موثر نباشند،

دندانپزشک ممکن است روش کانال ریشه را توصیه کند که یک روش مورد استفاده برای درمان مشکلات مغز نرم دندان‌ها (مغز دندان) می‌باشد.

در حالی که به نظر می‌رسد این روش یک درمان بزرگی است،

اما موفق‌ترین تکنیک برای از بین بردن حساسیت دندان محسوب می‌شود.

مزایا و منافع داروهای حساسیت زدایی دندان

• داروهای ضد حساسیت بدون استفاده از ترمیم‌های دندانپزشکی (مانند پر کردن) روی ریشه در معرض محرک،

یا انجام جراحی لثه برای پوشش ریشه دندان، به ندرت سبب تسکین دائمی درد شدید ناشی از ریشه دندان می‌شوند.

• داروهای ضد حساسیت می‌توانند حساسیت به گرما را که اغلب پس از کار روی دندان ایجاد می‌شوند، از بین ببرند.
  • حساسیت‌زدایی یک روش آسان و سریع برای تسکین دائمی علائم است.
  • حساسیت زدایی یک روش کاملا غیرتهاجمی است (از بین بردن ساختار دندان لازم نیست).
خطرات و مضرات احتمالی داروهای ضد حساسیت
  • داروهای ضد حساسیت را نمی‌توان در بیمارانی که به مواد تشکیل دهنده آن

(گلوتارآلدهید، 2-هیدروکسی‌اتیل – متاآکریلات یا 4-META و غیره) حساسیت دارند استفاده کرد.

• بندرت ممکن است بیماران از طریق استنشاق یا تماس پوستی به مواد تشکیل دهنده حساسیت داشته باشند.
  • در صورت تماس آنها با چشم، برخی از داروهای ضد حساسیت ممکن است آسیب جدی به چشم وارد کنند.

لیزر دندانپزشکی برای حساسیت ‌زدایی دندان

عوامل ضد حساسیت معمولی مانند خمیرهای حرفه‌ای، خمیردندان، دهانشویه‌ها با هدف از بین بردن و محو کردن منافذ و یا توبول‌ها استفاده می‌شوند.

در محلول‌های دندانپزشکی Bangalore و مرکز ایمپلنت جدا از روش‌های مرسوم، روش درمانی لیزر دندانپزشکی بدون درد را انجام می‌دهیم.

حساسی‌زدایی لیزری به عنوان یک ابزار جایگزین بسیار موثر برای درمان فوری حساسیت بیش از حد دندان معرفی شده است.

ثابت شده است که لیزر در کاهش و یا از بین بردن حساسیت دندان موثر هستند.

این روش بسیار ساده است و نیازی به بیهوشی ندارد.

در این روش انرژی لیزر به طور مستقیم به منطقه حساس وارد می‌شود

و لیزر از طریق از بین برد توبول‌ها، پتانسیل فیبرهای عصب را سرکوب می‌کند.

در کلینیک ما این روش بسیار سریع، مقرون به صرفه و بدون درد با میزان موفقیت بالا انجام می‌شود.

از طريق
dental solution sclinic