ایمپلنت دندان

عدم موفقیت یا پس زدن ایمپلنت دندان: علائم و درمان (همراه با تصویر)

failure یا عدم موفقیت ایمپلنت دندان در کوتاه مدت معمولا در طول 3 تا 4 ماه پس از انجام جراحی یا پانچ و در طی فرآیند قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک رخ می‌دهد.

علیرغم بسیاری از مزایا، امکان عدم موفقیت ایمپلنت دندان به طور بالقوه هست. البته failure شکست یا پس زدن ایمپلنت دندان در موارد خیلی کمی می تواند اتفاق بیافتد.

اما اگر آنها از بین بروند، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا می‌توانید به آنها ثابت کنید؟ آیا می‌توانید دوباره ایمپلنت دیگری انجام دهید؟

بسیار خوب، اجازه بدهید به این سوالات نگاهی اجمالی بیندازیم.

ما درباره پس زدن ایمپلنت‌ دندان ، دلایل شکست آن و چگونگی مراقبت از ایمپلنت‌های ناموفق صحبت خواهیم کرد.

میزان پس زدن ایمپلنت دندان و علائم، درمان و پیشگیری

میزان شکست ایمپلنت دندان کم بوده و در حدود 5 درصد می‌باشد

اما زمانی که شما در نظر بگیرید که چند نفر ایمپلنت دندان انجام می‌دهند،

درک خواهید کرد که افراد زیادی از این کار رنج می‌برند. و میزان شکست ایمپلنت ها می‌تواند ناشی از عوامل زیادی باشد.

ایمپلنت‌های دندان حدود 5 درصد از زمان را تلف می‌کند.

دلایل عدم موفقیت ایمپلنت‌ دندان چیست؟

عوامل عدم موفقیت ایمپلنت دندان به میزان زیادی به تجربه دندانپزشک و میزان دقت آنها در طول انجام ایمپلنت بستگی دارد.

اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به پس زدن ایمپلنت دندان شود

و این دلایل می‌تواند سبب عدم موفقیت ایمپلنت در کوتاه مدت و یا طولانی مدت شود.

پس زدن ایمپلنت دندان در اوایل کاشت

و در طی فرآیند قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک رخ می‌دهد.

در اینجا برخی از شایعترین علل عدم موفقیت زود هنگام ایمپلنت ارائه شده است.
بیماری‌های خود ایمنی

میزان اتفاق پس زدن ایمپلنت دندان در افرادی که دارای بیماری‌های خود ایمن هستند بسیار بیشتر از سایر افراد است.

خود ایمنی یک نوع بیماری است که در اصل سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن علیه خودش مبارزه و به بافت‌های بدن حمله کرده و به آنها آسیب برساند.

این امر به احتمال زیاد می‌تواند منجر به پس زدن ایمپلنت دندان توسط سیستم ایمنی بدن شود.

انواع بیماری‌های خود ایمنی شامل موارد زیر است:

• آرتریت روماتوئید
  • لوپوس
  • مالتیپل اسکلروزیس
  • دیابت نوع یک
  • بیماری سلیاک
  • تامین خون ضعیف

لخته‌های خون، زخم‌ها را باز کرده و مواد مغذی برای بهبود بدن مورد نیاز است.

بنابراین اگر پس از ایمپلنت دچار کم خونی در محل عمل جراحی شوید، فرایند بهبودی زخم‌ها کند شده و یا متوقف می‌شود.

این تامین ضعیف خون می‌تواند ناشی از بیماری‌های خونی، وجود لخته خون در هر جای بدن و یا بیماری خود ایمنی باشد.

برخی از داروها می‌توانند در موفقیت ایمپلنت دندان موثر باشند.

به همین بسیار مهم است که به طور کامل در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید یا در گذشته مصرف می‌کردید،

پزشک را آگاه کنید. یک نمونه بیس‌فسفونات‌ها هستند، که نوعی دارو برای درمان پوکی استخوان است.

بهداشت ضعیف

اگر بخوبی از دندان‌ها، لثه و کل بدن خود مراقبت نکنید، این می‌تواند بر موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد.

در مقایسه با بدن سالم، در بدن ضعیف ایمپلنت بخوبی جایگزین نمی‌شود.

عفونت‌ها

عفونت ایمپلنت می‌تواند شانس ادغام و جاگیری موفقیت‌آمیز ایمپلنت را تحت‌الشعاع قرار دهد.

یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها که بر ایمپلنت دندان تاثیر می‌گذارد، peri-implantitis پری ایمپلنتایتیس است که یک نوع بیماری لثه است.

این عفونت می‌تواند در طول جراحی یا پس از آن به دلیل زخم‌های باز یا چسباندن دندان

(که می‌تواند در زیر تاج دندان نشت کند و به لثه بچسبد) اتفاق بیفتد.

در بسیاری از موارد peri-implantitis، نیاز است که ایمپلنت ناموفق، تعویض شود.

احتمال ابتلا به این عفونت در افراد مبتلا به بیماری خودایمن، افراد سیگاری یا آنهایی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند بیشتر است.

بارگذاری ایمپلنت دندان بیش از ظرفیت

در اقدام ایمپلنت معمول، دندانپزشک آن را در دو مرحله تکمیل می‌کند:

قرار دادن ایمپلنت و جایگذاری پایه‌های اتصال و تاج

زمان بین این دو مرحله اجازه می‌دهد ایمپلنت قبل از قرار دادن اتصالات و تاج به استخوان فک فیوز شود.

اما گاهی اوقات دندانپزشک روش انجام می‌دهد که به آن “روش ایمپلنت در یک روز” گفته می‌شود.

در این روش دو مرحله یکی پس از دیگری انجام می‌شود.

این روش ایمپلنت فوری، زمان درمان را کوتاه‌تر می‌کند و به مراقبت‌های پس از جراحی کمتری نیاز دارد و می‌تواند منجر به بهبودی سریعتر بیمار شود.

با این حال، این روش انجام عمل می‌تواند منجر به بارگیری بیش از ظرفیت،

عدم موفقیت ایمپلنت به دلیل فشار بیش از حد بر روی اتصالات و تاج شود.

بویژه در این روش اگر بیمار تراکم استخوانی ضعیفی باشد، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

پس زدن جسم خارجی بوسیله بدن

همانند پیوند اعضای بدن، بدن بیمار می‌تواند ایمپلنت را پس بزند.

اگرچه نادر است، اما هنوز هم ممکن است.

اساسا، بدن ایمپلنت را به عنوان یک چسم خارجی بدخیم تلقی می‌کند و ادغام آن را پس می‌زند.

این امر منجر به شکست و یا عدم موفقیت ایمپلنت شود.

واکنش آلرژیک

بسیاری از ایمپلنت‌های دندانی از آلیاژهای تیتانیوم ساخته شده‌اند و گاهی اوقات می‌تواند اندکی فلز نیکل نیز داشته باشد.

این می‌تواند سبب واکنش التهابی آلرژیک در برخی از بیماران شود.

واکنش می‌تواند سبب ایجاد حس سوزن سوزن شدن یا سوزش (بیشتر در مورد علائم زیر) شود.

آسیب عصب / بافت

اگر اعصاب یا بافت اطراف ایمپلنت آسیب ببیند، بیمار پس از عمل درد مداوم یا بیحسی را احساس کند.

این احساس می‌تواند از یک ناحیه به گونه، زبان، چانه و لب‌ها منتشر شود.

در بسیاری از موارد، آسیب به اعصاب به دلیل بی‌تجربگی دندانپزشک باشد که ایمپلنت را نزدیک به یک عصب انجام داده است.

مهم نیست که دندانپزشک چقدر تجربه داشته باشد، چرا که حداقل آسیب بافتی قابل انتظار است.

اما اگر آسیب شدید باشد؛ می‌تواند به دلیل اشتباه جراح باشد.

پس زدن ایمپلنت دندان در طولانی مدت

اگر ایمپلنت دندان از یک تا 10 سال پس از عمل اتفاق بیفتد به عنوان عدم موفقیت در طولانی مدت در نظر گرفته می‌شود.

چندین عامل وجود دارد که می‌تواند در عدم موفقیت طولانی مدت دخیل باشد.

روش تحت مهندسی

روش تحت مهندسی بدین معنا است که ایمپلنت‌های بسیار کمی برای جایگزینی دندان وجود دارد.

این امر منجر به تنش بیش از حد بر روی ایمپلنت می‌شود.

این موضوع می‌تواند به دلیل ناآگاهی دندانپزشک باشد و یا آنقدر بی‌تجربه است که نمی‌داند باید از چه تعداد ایمپلنت استفاده کند.

سیگار کشیدن

به گفته ژورنال انجمن بین‌المللی دندانپزشکی جامع و پیشگیرانه، افراد سیگاری که نیاز به ایمپلنت دندان دارند،

در معرض ریسک بالایی از عدم موفقیت ایمپلنت قرار دارند که بین 5/6 تا 20 درصد است.

بنابراین به قطع یقین سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر در عدم موفقیت ایمپلنت دندان است، اما هنوز هم می‌تواند انجام شود.

سابقه سیگار کشیدن شما چیزی است که دندانپزشک شما قبل از برنامه‌ریزی عمل از شما درخواست می‌کند.

و برای سلامت کلی دندان‌ها، افراد سیگاری باید سعی کنند آن را ترک کنند (همانطور که در حال حاضر توسط دندانپزشکان توصیه می‌شود).

بروکسیسم (دندان قروچه در خواب )

دندان قروچه یک کلمه فانتزی برای ساییدن یا کشیدن مکرر دندان‌ها بر روی یکدیگر است و شایع است.

بروکسیسم می‌تواند به دلایل متعددی مانند استرس، دندان‌های نامرتب یا دندان‌های از دست رفته اتفاق بیفتد.

این ساییدن، فشار زیادی بر دندان‌ها وارد کرده و باعث ساییدگی و یا آسیب به آنها می‌شود.

معمولا بروکسیسم در طول شب و زمانی که شخص خواب است، اتفاق میافتد.

بروکسیسم می‌تواند ادغام ایمپلنت با استخوان فک را با مشکل مواجه کند،

زیرا فشار بیش از حد بر روی دندان و ایمپلنت وجود دارد و بر فرآیند آسیب می‌رساند.

اگر ادامه یابد، می‌تواند به پس زدن ایمپلنت دندان منجر شود.

بهداشت دهان و دندان ضعیف

اگر بیماری که ایمپلنت دندان انجام داده است، بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند،

می‌تواند منجر به بیماری لثه و عفونت شود و همانطور که قبلا اشاره شد، این موارد می‌توانند باعث شکست ایمپلنت دندان شود.

عدم وجود بافت لثه

مقدار بافت لثه کیفیت چسبیدن اطراف ایمپلنت را تعیین می‌کند – هر چه بافت بیشتر باشد، چسبیدن بهتر اتفاق می‌افتد.

بنابراین، اگر بیمار بافت لثه کافی نداشته باشد، می‌تواند سبب سست شدن ایمپلنت و عدم موفقیت آن شود.

رادیوگرافی سر و گردن

اگر بیمار دارای بیماری سرطان سر و یا گردن باشد (ازجمله و بویژه سرطان دهان) و تحت درمان رادیوتراپی باشد،

می‌تواند ریسک پس زدن ایمپلنت دندان را افزایش دهد.

عدم وجود استخوان

در بیمارانی که استخوان کافی برای ساپورت ایمپلنت وجود ندارد، باکتری‌ها می‌توانند وارد شده و منطقه را آلوده کنند.

در این مواقع برای بدن مشکل است که این منطقه کوچک و پوشیده شده را از باکتری‌ها پاکسازی کند و دندانپزشک مجبور به تعویض ایمپلنت می‌شود.

عفونت

همانند پس زدن ایمپلنت دندان در کوتاه مدت، عفونت می‌تواند در طولانی مدت نیز سبب شکست کاشت آن شود.

باکتری‌ها می‌توانند وارد لثه شده و سبب عفونت شوند، و به آرامی از مواد سیمانی ایمپلنت و محیط اطراف تغذیه کنند.

آسیب‌های مکانیکی

بدیهی است که اگر ایمپلنت آسیب دیده باشد (آسیب از دهان / دندان)؛

می‌تواند سبب عدم موفقیت آن شود. اگر به آن توجه نشود، دندانپزشک مجبور به تعویض ایمپلنت می‌شود.

دلایل زیادی برای پس زدن ایمپلنت دندان می‌باشد؛

بسیاری از آنها غیرقابل اجتناب است (مانند بیماری خودایمن و پس زدن ایمپلنت)

و برخی از آنها قابل پیشگیری است (مانند سیگار کشیدن).

تصاویری از علائم پس زدن ایمپلنت‌ دندان

برای بزرگنمایی روی هر عکس کلیک کنید.

علائم پس زدن ایمپلنت دندان چیست؟

چگونه می‌توانید مشکلی را که تجریه می‌کنید، تشخیص دهید؟ علائم عدم موفقیت ایمپلنت دندان چیست؟

همان طور که در بالا بدان پرداختیم، دلایل بسیاری برای شکست و عدم موفقیت ایمپلنت دندان وجود دارد.

اما به طور کلی برخی از علائم و نشانه‌ها برای همه دلایل مشابه است.

در اینجا علائم و نشانه‌های اصلی زودهنگام و دیرهنگام پس زدن ایمپلنت دندان ارائه می‌شود که بایستی بدان توجه کنید:

• درد شدید یا ناراحتی
  • ایمپلنت سست و یا متحرک
  • تورم (آبسه) و یا التهاب لثه
  • پس رفت لثه در اطراف ایمپلنت دندان
  • مشکل در جویدن و گاز گرفتن

درد، تورم یا تغییر و تحرک از علائم شایع شکست ایمپلنت دندان می‌باشد.

اگر شما این علائم را تجربه می‌کند، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

درمانی برای پس زدن ایمپلنت دندان

بنابراین بعد از اینکه شما یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده کردید،

برای مراقبت از ایمپلنت دندان خود چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید؟ گزینه‌های درمانی کدامند؟

چگونگی مراقبت شما از شکست احتمالی به دلایل آن بستگی دارد.

اما مهم نیست که علت آن چیست، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

اگر محل ایمپلنت عفونی شده باشد،

سعی کنید که به طور مرتب محل را به آرامی پاکسازی کنید تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

در این موارد رعایت بهداشت خوب دهان و دندان نیز بسیار مهم است

و هر چه زودتر شما متوجه عفونت شوید و از آن مراقبت کنید، بهتر خواهد بود.

از سویی دیگر، اگر ایمپلنت به دلیل تنش بیش از حد یا آسیب شکست بخورد،

دندانپزشک شما ممکن است برای اطمینان عمل پیوند استخوان فک را انجام دهد.

بهترین کاری که شما برای حل مشکلات مربوط به ایمپلنت دندان می‌توانید انجام دهید، تماس با دندانپزشک است.

نکاتی برای پیشگیری از پس زدن ایمپلنت دندان

قبل از شروع تجربه علائم، بهترین راه جلوگیری از مشکلات،

نگهداری و مراقبت صحیح از ایمپلنت دندان است و به شما برای جلوگیری از شکست ایمپلنت کمک می‌کند.

1اول

شما می‌توانید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید،

دوبار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و از دهانشویه‌های آنتی‌باکتریال بدون الکل استفاده کنید.

2دوم

برنامه‌ریزی برای ویزیت منظم توسط دندانپزشک نه تنها برای سلامتی ایمپلنت دندان بلکه برای سلامت کل دهان بسیار حائز اهمیت است.

بهترین زمان‌بندی برای این منظور مراجعه به دندانپزشک هر 3 یا 6 ماه یکبار می‌باشد.

3سوم

ممکن است شما بخواهید رژیم غذایی خود را به روز کنید

تا غذاهای سالم بیشتری به نفع سلامت استخوان و لثه مانند شیر، تخم‌مرغ و ماهی میل نمایید.

همچنین شما باید از خورد غذاهای سخت و آبنبات برای ممانعت از آسیب به ایمپلنت بپرهیزید.

برای جلوگیری از پس زدن ایمپلنت دندان ، دهان خود را تمیز نگهداری کنید،

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید و تغذیه سالم داشته باشید.

نتیجه‌گیری درباره شرح پس زدن ایمپلنت دندان

پس از مطالعه این مقاله، شما ممکن است از شکست ایمپلنت دندان خود احساس نگرانی بکنید.

اما به خاطر داشته باشید که حدود 95 درصد از ایمپلنت ها موفقیت‌آمیز هستند،

بنابراین در واقع پس زدن ایمپلنت دندان یک اتفاق نادر است.

بعلاوه، اکنون شما می‌دانید که در وهله اول بهترین روش اجتناب و پیشگیری از عدم موفقیت ایمپلنت دندان کدام است.

با این حال اگر به دنبال خاتمه عدم موفقیت دندان ایمپلنتی هستید،

اکنون دانش و اطلاعات لازم برای مبارزه و حل مشکل خود را بدست آورده‌اید. البته اولین قدم مشاوره با دندانپزشک خودتان است.

تعریف درون کاشت دندانی ویکی پدیا