ایمپلنت دندان

نحوه مراقبت ایمپلنت دندان پس از کاشت: روش‌های خانگی و حرفه‌ای

انجام ایمپلنت دندان همانند قرار دادن یک گیره در دهان نیست. این یک روش جراحی است و نیاز به مراقبت‌های پس از عمل دارد. اگرچه این خوب خواهد بود (شاید روزی).

بلافاصله پس از اتمام اقدام ایمپلنت دندانی، موارد خاصی وجود دارد که شما باید آنها را انجام دهید

و برخی موارد را نباید انجام دهید، مانند آشامیدن نوشیدنی‌های سرد و پرهیز از انجام ورزش‌های سنگین.

در زیر مراحل دقیق مراقبت‌های پس از عمل را به طور مفصل ارائه می‌دهیم.

چگونه در مراقبت ایمپلنت‌ دندان آن را تمیز کنیم؟

تمیز کردن ایمپلنت‌های دندان بهتری کاری است که شما می‌توانید در خانه انجام دهید تا ایمپلنت‌های سالمی داشته باشید.

این امر بویژه بلافاصله پس از عمل بسیار مهم است.

بنابراین در اینجا بهترین روش برای تمیز کردن ایمپلنت‌های دندان و برخی از ابزارهای لازم معرفی می‌شود.

نحوه تمیز کردن ایمپلنت‌های دندان در خانه

اصولا به نظر می‌رسد تمیز کردن ایمپلنت‌های دندان همانند تمیز کردند دندان‌های طبیعی باشد.

روزانه مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده منید و دهان را با دهانشویه بدون الکل بشویید.

اما از آنجا که این دندان‌های مصنوعی هستند، موارد خاصی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید.

ذرات مواد غذایی و باکتری‌ها می‌توانند در نواحی اطراف ایمپلنت گیر کنند.

این می‌تواند منجر به تشکیل پلاک شود، که اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت ایمپلنت شود.

حدالامکان برای تمیز کردن ایمپلنت‌های دندان باید تجهیزات تمیز کردن ایمپلنت‌ها را در نظر بگیرید.

مسواک‌های اینترپروگزیمال

می‌توانید از مسواک‌های معمولی برای تمیز کردن ایمپلنت‌های دندان استفاده کنید، اما بیماران تعجب می‌کنند که از چه مسواکی استفاده کنند.

در هنگام استفاده از مسواک‌های صوتی، الکتریکی یا دستی تفاوتی وجود ندارد،

بنابراین هر کدام از موارد ذکر شده برای استفاده مناسب هستند.

ملاحظات اصلی که باید رعایت شود این است که مسواک ایمپلنت شما را لمس کند و استفاده از ان آسان باشد.

اما هر مسواکی که انتخاب می‌کنید، باید نرم باشد.

نخ دندان

انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد و انتخاب صحیح آنها می‌تواند سخت باشد.

به طور کلی، دندانپزشکان استفاده از نوع بدون موم (وکس) یا نخ دندان ویژه ایمپلنت را توصیه می‌کنند،

و اطمینان حاصل می‌کند که از بافت اطراف ایمپلنت بخوبی محافظت می‌کند.

اما پس از ان باید برای پروتزها از نخ دندان استفاده کنید. برای ایمن بودن،

با دندانپزشک خود درباره نوع نخ دندان مناسب برای پروتزهای خود مشورت کنید.

شستشوی دهان با آب (Aka Flosser Water)

شستشو دهنده‌های دهان می‌توانند واقعا در کاهش پلاک و التهاب کمک کنند.

یک flosser آب پیدا کنید و یا نوک غیرفلزی به مدت یک یا دوبار در روز استفاده کنید و با دهان خود را دهانشویه ضد میکروب بدون الکل آب بکشید.

تحریک کننده‌ها

تحریک کننده‌ها می‌توانند بافت لثه سالم را تحریک کنند، که در نگهداری از ایمپلنت دندان ضروری است.

بهترین نوع آنها استفاده از محرک‌های لاستیکی هستند تا به صورت ملایم بر روی لثه قرار بگیرند.

تمیزکردن حرفه‌ای ایمپلنت های دندان

بسیار مهم است که ایمپلنت‌های دندان به طور دوره‌ای و توسط دندانپزشک متخصص تمیز شوند.

آنها نیاز به تمیز کردن ایمپلنت و بافت‌های اطراف و دندان‌های طبیعی شما دارند.

این امر می‌تواند به حذف باکتری‌ها که منجر به عفونت می‌شوند کمک کند.

بعلاوه، خوب است که دندانپزشک به طور کلی وضعیت عمومی و تنظیم بودن ایمپلنت را بررسی کند.

متخصص بهداشت شما احتمالا از روش scaling استفاده می‌کند که در این روش تمیز کردن سطح دندان بسیار عمیق است و زیر خط لثه را تمیز می‌کند

و پلاک‌های ایجاد شده را از بین می‌برد و این چیزی بیش از تمیز کردن متوسط دندان شما است.

دندانپزشک چند بار باید ایمپلنت‌های دندان را تمیز کند؟

زمانی که برای اولین بار برای انجام ایمپلنت مراجعه می‌کنید، بارها دندانپزشک خود را ملاقات خواهید کرد.

طی روند چند ماهه، احتمالا چندین ملاقات خواهید داشت.

با این حال پس از دوره اولیه ادغام با استخوان و سازگاری، شما باید ایمپلنت خود را مانند سایر دندان‌هایتان درمان کنید.

این به معنی مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار می‌باشد.

شما می‌توانید ایمپلنت های خود را در خانه با تعدادی از وسایل تمیز کنید و همچنین باید برای تمیز کردن ایمپلنت‌های خود به متخصص مراجعه کنید.

نگهداری و مراقبت ایمپلنت‌های دندان

بسیار مهم است که بدانید چگونه ایمپلنت های دندان خود را به طور مناسب تمیز نگهدارید،

در غیر اینصورت یک یا چند مورد از عوارض عدم مراقبت ایمپلنت دندان را تجربه خواهید کرد.

اگر تمیز کردن به خوبی انجام نشود، ایمپلنت‌های دندان می‌توانند دچار خونریزی شوند که به عنوان Mucositis شناخته می‌شود.

اگر زود متوجه این عارضه شوید، برگشت‌پذیر است، اما اگر بیش از حد پیشرفت کند، می‌تواند منجر به عفونت و حتی تحلیل رفتن استخوان شود.

این حالت برگشت ناپذیر بوده و ممکن است نیاز به خارج کردن ایمپلنت و حتی یک پیوند استخوان باشد.

مراقبت از ایمپلنت دندان 48 ساعت پس از قرار دادن

48 ساعت اول پس از جراحی ایمپلنت دندان محوری مهم و اساسی است.

این زمانی است که علائم حداکثر است.

اولین ساعت پس از جراحی، بسته‌های گاز را با فشار ملایم و محکم بر روی دندان خود نگهدارید و آنها را در جای صحیح نگهدارید.

تا یک ساعت پس از جراحی، گاز را عوض نکنید، مگر اینکه خونریزی شدید و مداوم داشته باشید.

اگر خونریزی دارید که متوقف نمی‌شود، به مدت 30 دقیقه گاز جدید را در محل قرار دهید و سپس آن را عوض کنید.

پس از آن، هر 30 تا 45 دقیقه گاز را تعویض کنید.

در این بخش برخی از علائم احتمالی که در روز اول مشاهده می‌کنید ارائه می‌شود:

• ترشحات
  • خونریزی مداوم
  • درد ایمپلنت

مشاهده این علائم به این معنی است که بدن شما رو به بهبود است.

برای کمک به ترمیم سریع‌تر و جلوگیری از بروز عوارض جانبی، نکات زیر را را رعایت کنید:
محل جراحی را دستکاری نکنید

دندان‌های خود را شب جراحی و با مسواک ملایم و نرم، مسواک بزنید. پس از 24 ساعت دهان خود را 2-3 مرتبه با آب نمک بشویید.

استراحت کنید
اگر نیاز بود از یخ استفاده کنید.

در دومین و سومین روز پس از عمل، مراقبت از کل دهان خود را ادامه دهید.

ممکن است متوجه تغییر رنگ یا کبودی در اطراف محل جراحی شود،

اما این نرمال است و باید 2-3 روز طول بکشد.

پس از چند روز، می‌توانید برای کاهش تغییر رنگ و کبودی از گرمای ملایم در محل استفاده کنید.

برخی از بیماران متوجه بیرون زدگی شدید دهان خود می‌شوند.

اگر در این مورد نگران هستید،‌ سریع با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

سایر علائمی که ممکن است تجربه کنید،

خشکی لب‌ها، گلو درد و عضلات فک سفت می‌باشد اما همه این‌ها از عوارض جانبی استفاده از گاز پانسمان است.

دستورالعمل‌ها جهت مراقبت ایمپلنت‌ دندان در هفته‌های اول

در روزها و هفته‌های بعد از عمل، باید مراقبت از دندان‌ها خود را با استفاده از وسایل تمیزکننده دندان که

در بالا به آن اشاره شد ادامه دهید و مرتبا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و شستشو با آب نمک باید دومین کار طبیعی شما برای ادامه فرآیند بهبودی باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید تغییر رژیم غذایی‌تان است،

از غذاهای اسیدی کمتر، غذاهای نرم‌تر و نوشیدنی‌های و غذاهای مغذی استفاده کنید.

و یک قدم که نمی‌توان بیش از حد به آن تاکید کرد نیاز شما به ویزیت‌های مرتب پس از عمل توسط دندانپزشک می‌باشد.

این امر برای سلامتی ایمپلنت‌ها دندان شما ضروری است و به دندانپزشک این اجازه را می‌دهد که

دندان‌های شما را به طور مرتب معاینه کند (همانطور که در بالا در این مورد بحث کردیم).

پس از انجام ایمپلنت، باید هر شش ماه یکبار یا بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ممکن است پس از عمل درد، ترشحات، و خونریزی و تورم را تجربه کنید – این علائم طبیعی هستند.

در غیراینصورت، باید استراحت کنید، غذاهای سالم و نرم بخورید و دستورالعمل‌های پزشک خود را رعایت کنید.

نتیجه‌گیری مراقبت ایمپلنت دندان

قبل از اینکه زیر تیغ جراحی بروید، باید تمامی وسایل مورد نیاز خود برای مراقبت‌ در خانه مانند بسته‌های یخ، غذاهای نرم، و پدهای گاز را تهیه کنید.

شما پس از عمل نمی‌توانید جهت خرید به فروشگاه مراجعه کنید – شما نیاز به استراحت دارید.