درد اسکلتی و مفاصل

درمان کمردرد به چه روش هایی امکان پذیر است و آیا طب سوزنی می تواند آن را بهبود دهد؟

طب سوزنی سنتی چین به مدت بیش از 2 هزار سال برای درمان کمردرد استفاده می‌شده و پزشکان طب سوزنی در طول این سال‌ها توانسته‌اند کمر درد را با انجام روش‌های درمانی به خصوص یا با استفاده از درمان رایج، معالجه کنند.

درمان کمردرد با طب سوزنی

سازمان انجمن ملی سلامت و بهبود بالینی بریتانیا (NICE) دستورالعملی را ابلاغ کرده که توصیه شده طب سوزنی در سرویس‌های سلامت ملی (NHS) برای درمان انواع کمر درد مزمن در دسترس قرار گیرد.

دستورالعمل‌های مربوط به انجام بهترین روش ممکن، اکنون توصیه می‌کنند که پزشکان عمومی انجام 10 جلسه طب سوزنی را به عنوان اولین روش درمانی بر روی بیماران مبتلا به کمر درد غیر خاص خود انجام دهند.

یعنی انجمن ملی سلامت و بهبود بالینی به‌طور مؤثر اهمیت شواهد یافت شده در تحقیقات انجام شده در این زمینه را تأیید کرده است.

درمان درد کمر مزمن و حاد با طب سوزنی و میزان گستردگی انواع کمردرد در میان مردم

کمر دردطبق سرویس سلامت ملی، کمر درد در حدود 1.1 میلیون نفر در بریتانیا مبتلا به کمر درد هستند که 95 درصد از آن‌ها از کمر درد و مشکلات مربوط به آن رنج می‌برند.

این مشکل برای سرویس سلامت و سرویس‌های مربوطه در حدود 1 میلیارد پوند در هر سال هزینه دارد.

تحقیقات اخیر انجام شده توسط HTA Spotlight نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند برای درمان کمردرد مؤثر واقع شده و معرفی این روش از طرف سرویس سلامت ملی می‌تواند

برای بسیاری از بیماران که از بیماری کمر درد، یکی از دلایل عمده مرخصی‌های شغلی، رنج می‌برند، مفید و مؤثر باشد.

طب سنتی چینی و انرژی چیبر طبق نظریه طب چینی انرژی چی یا همان انرژی نامرئی در داخل بدنه‌ای ما نیرویی تحت عنوان چی وجود دارد که بر طبق نظر کارشناسان طب سوزنی این نیرو منبع انرژی بدن می‌باشد.

باور آن‌ها این است که جریان چی به صورت هارمونی بدن را سالم می‌سازد و اگر جریان چی مختل شود موجب بروز درد در بدن می‌شود.

در این هنگام طب سوزنی به کمک فرد آمده و با سوزن‌های نازکی که در مریدین ها فرو برده می‌شود این جریان انرژی را اصلاح می‌نماید و با توجه به نوع کمر درد، نقاطی از بدن را در نظر می‌گیرد که دردها را کنترل، درمان و کاهش دهد.

بعضی از کمر دردها در یک جلسه از بین می‌روند و گاهی تا چند جلسه که بستگی به علت ایجاد کمر درد دارد.

سبک زندگی کم تحرکدر این روزها یک مشکل جسمی مشترک بسیاری از افراد انواع کمردرد است.
ممکن است درد کمر بر اثر چیزهای مختلفی چون بد نشستن یا زیاد نشستن و یا اضافه وزن و یا غیره ایجاد شود اما در عین حال چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام داده تا کمر دردتان را درمان نمایید.

می‌توانید به کلینیک یا مطب طب سوزنی بروید و آن‌ها می‌توانند در جهت کمک به شما برای برخورد با این مسئله چندین روش درمانی را به شما توصیه نمایند.

اگر چه یکی از روش‌های درمانی جایگزین که می‌توانید از آن استفاده نمایید طب سوزنی سنتی و الکتریکی است.

نتایج تحقیقات انجام شده برای درمان کمردرد با طب سنتی چین

ترشح اندورفین در مغزاز مراقبت‌های و روش‌های درمانی رایج بهتر بوده یا اثری همانند آن‌ها دارد. به بیمارانی که می‌خواهند از مصرف داروهای مسکن خودداری کنند کمک می‌کند،

در کنار روش‌های معمول درمانی به هنگام زایمان کاربرد دارد، به همراه روش‌های رایج درمانی در محیط‌های کاری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

طب سوزنی از چندین طریق بر کمر درد اثر می‌گذارد و درد را کاهش می‌دهد. این روش رشته‌های عصبی در عضلات و دیگر بافت‌ها را تحریک کرده که باعث ترشح اندورفین می‌شود.

این ترکیب شیمیایی، در واقع مسکن طبیعی بدن می‌باشد. طب سوزنی با سیستم گردش خون بدنتقویت و افزایش آزاد سازی عوامل مؤثر بر رگ‌ها و تنظیم سیستم ایمنی بدن، التهاب را کاهش می‌دهد.

طب سوزنی سفتی عضلات و حرکت مفاصل را کاهش می‌دهد. این کار از طریق افزایش گردش خون و انرژی چی در آن محل انجام می‌شود. این کار همچنین به از بین بردن تورم و کوفتگی کمک می‌کند.

طب سوزنی با انجام موارد بالا می‌تواند میزان داروی لازم برای از بین بردن درد را کاهش دهد و یا در مواردی اصلاً نیاز نیست. مشخص شده است که طب سوزنی نسبت به روش‌های درمانی رایج در طولانی مدت از نظر هزینه مقرون به‌صرفه‌تر و کاربردی و درمانی است.

پیش گیری و درمان کمردرد مزمن با کمک طب سوزنی

زمانی که از مردم تجربه انجام طب سوزنی و علت آن را می‌پرسیدم، متوجه شدم رایج‌ترین کاربرد طب سوزنی برای درمان کمردرد بوده است.

این موضوع چندان هم غیرمنتظره نیست چرا که طب سوزنی در زمینه کاهش درد شهرت داشته و از طرف دیگر کمر درد نیز یکی از شایع‌ترین دردهای بدنی می‌باشد.

رفع درد کمرکمر درد یکی از دلایل اصلی آن است که مردم به دنبال روش‌های مختلف حفظ سلامتی می‌گردند. این مسئله یکی از عوامل اصلی ناتوانی و علت اصلی مرخصی‌های استعلاجی بر سر کار در بریتانیا است.

در بیشتر موارد مردم از درد تحتانی کمر رنج می‌برند. یکی از دلایلی شایع و علل این گونه دردها و آسیب‌ها، کشیدگی (کشیدگی بیش از حد یک یا دو رباط در کمر) و پارگی (پارگی عضلات به علت فشار ناگهانی) می‌باشد.

این آسیب دیدگی می‌تواند به علت طرز بد قرار گیری بدن یا بلند کردن وزن به شکل نامناسب اتفاق افتد.

درمان کمردرد و سیاتیک با طب سنتی و سوزنی

سیاتیک نیز از دیگر انواع دردهای شایع در کمر است. سیاتیک اصطلاحی است که برای توصیف دردهایی که از ناحیه باسن تا پاها گسترش می‌یابد به کار می‌رود.

طب سوزنی برای سیاتیکاین درد با تحریک یک عصب بزرگ‌تر در مهره انتهای کمر ایجاد شده که به آن عصب سیاتیک می‌گویند. سیاتیک می‌تواند به علت کشیدگی رباط، پارگی عضلات و بیرون زدگی دیسک به وجود آید.

همچنین در طول دوران بارداری نیز ممکن است کمر درد اتفاق بیفتد که منشأ آن می‌تواند استرس، عفونت ویروسی یا عفونت کلیه‌ها باشد.تحقیقات نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند کمر درد را با کاهش درد، بهبود سفتی عضلات، حرکت مفاصل و کاهش التهاب، بهبود دهد.

توضیحات و راهنمایی‌های انجمن بهداشت ملی و برتری بالینی آمریکا (NICE) در ورد بهترین شیوه درمانی، اکنون به متخصصین انجام 10 جلسه طب سوزنی را برای دردهای تحتانی کمر مداوم را توصیه می‌کند.

هدف طب سوزنی بازیابی جریان انرژی چی در بدن برای افزایش خود درمانی است. روش‌های مختلفی برای این منظور می‌تواند به کار گرفته شود.
بادکش درمانی درمان کمردرددر نتیجه نه تنها از سوزن استفاده شده بلکه بادکش درمانی (ایجاد خلأ در یک لیوان برای کمک به آرامش عضلات، بهبود جریان خون و انرژی در بدن)

و موکسی باسشن (روش گرم کردن که با سوزاندن گیاهان خاص دارویی در نزدیکی سطح پوست بیمار بر روی یک سوزن یا یک تکه چوب انجام می‌گیرد)

پیش از شروع درمان کمر درد، دکتر طب سوزنی، کمر و قسمتی از بدن یا مسیر انرژی چی را برای پیدا کردن نقاطی که بیشتر از همه حساس و دردناک هستند با دست بررسی می‌کند

و در آن نقاط سوزن‌ها را فرو می‌کند. همچنین می‌توان از نقاطی در سطح بدن برای درمان استفاده کرد که از محل بروز مشکل و درد دور هستند.

نقاط مختلف طب سوزنی در بدناین نقاط معمولاً بر روی پا یا دست قرار دارند. این نقاط نیز به‌اندازه دیگر نقاط تأثیر گذار هستند و به خصوص برای درمان کمردرد مؤثر هستند.

همچنین او ممکن است محدودیت‌های حرکتی و کارهایی که همراه با درد هستند را مورد بررسی قرار دهد.

بادکش درمانی می‌تواند به افزایش جریان خون در یک محل و آرام کردن عضلات کمک کند.

موکسی باسشن به دلیل تأثیر گرمایی‌اش به گرم کردن آن منطقه کمک می‌کند و به خصوص در مواردی که بخشی از بدن به هنگام لمس سرد است، می‌توانند بسیار مؤثر باشد.

کتاب قدیمی تاریخ طب سوزنی

در نهایت طب سوزنی نقاط مناسب را برای رفع اصل و ریشه مشکل و هر نوع عدم تعادل بدن را ضعیف‌تر کرده و آن را برای کمر درد مستعد می‌سازد، انتخاب می‌کند.

این مسئله در طب سوزنی بسیار حائز اهمیت است. طب سوزنی و طب سنتی چینی به عنوان روش‌های کل نگر درمانی تلاش می‌کنند تمام بدن بیمار را درمان کنند و تنها به رفع علائم ظاهری بیماری بسنده نکنند.

طب سوزنی با تمرکز بر رفع علائم و برطرف کردن ریشه اصلی مشکل می‌تواند نتایج طولانی مدت به همراه داشته و از بروز دوباره کمر درد جلوگیری کند.

ستون مهره ها ویکی فارسی