روده، معده و گوارش غذا
موضوعات داغ

چگونه طب سوزنی به درمان کولیت روده اولسراتیو کمک می‌کند؟

پس از بررسی این مطالعات محققان به این نتیجه رسیدند که برای کولیت اولسراتیو در مقایسه با مصرف سولفاسالازین خوراکی طب سوزی و ماکسی باستیشن در کل تأثیر بهتری بر درمان بیماری التهابی روده دارد.

کولیت اولسراتیو در گروهی از بیماری‌ها به نام بیماری التهابی روده (IBD) طبقه‌بندی می‌شود و نشانه التهاب در پوشش روده بزرگ خصوصاً دیواره روده و برخی اوقات معتقد است.

پوشش روده در اثر جراحت و زخم‌هایی متورم شده که باعث تولید مخاط و چرک می‌شود.

به بیان دقیق‌تر این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که بدن غذا یا مواد دیگر را به‌عنوان مهاجمان خارجی تشخیص می‌دهد؛

و گلبول‌های سفید در پاسخ سیستم ایمنی بدن به این تهاجم

به آنجا فراخوانده می‌شوند و باعث ایجاد التهاب و آسیب به روده بزرگ می‌شود.

این التهاب ممکن است به‌واسطه استرس، عفونت، داروهای خاص ضدالتهاب مثل آسپیرین یا ایبوبروفن تشدید شود.

به هر صورت علت دقیق بروز کولیت اولسراتیو مشخص نیست؛

اما برخی محققان علم پزشکی ارتباطاتی بین ژنتیک، وضعیت عمومی سیستم ایمنی هر فرد و عوامل محیطی را مؤثر می‌دانند.

کولیت اولسراتیو چیست و چگونه درمان می شود؟

نشانه‌های این بیماری بیشتر در دهه 30 سالگی افراد بروز می‌کند

زیرا پیشرفت این بیماری در طول زمان کند است. زنان و مردان به نسبت برابر به این بیماری دچار می‌شوند.

به‌طورکلی کودکان نیز در ریسک ابتلا به این بیماری قرار دارند

و هرچقدر سن آن‌ها کمتر باشد علائم بیماری در آن‌ها شدیدتر است که

در این صورت رشد جسمی و مغزی آن‌ها در هنگام ابتلا به این بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است.

ممکن است گاهی اوقات هفته‌ها یا ماه‌ها بیمار هیچ‌گونه علائمی نداشته باشد

اما با بروز مجدد بیماری علائم شدیدتر خواهند بود،

التهاب و زخم‌های ناشی از کولیت اولسراتیو می‌تواند درد و مشکلات مختلفی ایجاد نماید.

کولیت اولسراتیوعلائم بیماری کولیت اولسراتیو

•    اسهال مکرر و شدید
•    اسهال دائم همراه با درد و وجود خون در مدفوع
•    نیاز به دفع فوری
•    عدم تخلیه کامل روده حتی باوجود احساس شدید دفع
•    دردهای شکمی
•    بی‌اشتهایی
•    کاهش وزن
•    کاهش مایعات بدن
•    خستگی
•    تب
•    اسهال شدید که در نیمه‌های شب فرد را از خواب بیدار می‌کند.

شدت و مدت بروز علائم بیماری برای هر بیمار متفاوت است.

برخی مبتلایان علائم خفیف یا متوسطی را گزارش می‌کنند درحالی‌که برخی علائمی وخیم دارند که

می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود مثل اسهال شدید یا خونریزی شدید از روده.

طب سوزنی و شرقی رویکردی مناسب برای کنترل علائم کولیت اولسراتیو دارد همان‌طور که در یک آزمایش تحلیلی که توسط دانشمندان مختلفی از دهه 1990 انجام‌شده نشان می‌دهد.

درمان کولیت اولسراتیوداروهای شیمیایی در درمان کولیت روده چه تاثیری دارند ؟

تیمی متشکل از محققان بررسی وسیعی روی 43 بیمار که به‌طور تصادفی انتخاب‌شده بودند را انجام دادند؛

و نتایج حاصل از آزمایش‌ها اثر طب سوزنی و ماکسی باستیشن (سوزاندن برگ‌های خشک برخی گیاهان خاص در نقاط خاصی از بدن) در درمان سندروم روده تحریک‌پذیر بررسی شدند.

از تعداد 43 نفر که موردبررسی قرار گرفتند 42 نفر اختصاصاً مبتلابه کولیت اولسراتیو بودند.

محققان سپس تمرکز خود را روی 10 مطالعه علمی درباره مقایسه کاربرد طب سوزنی

و ماکسی باستیشن در برابر استفاده از سولفاسالازین خوراکی در کاهش علائم بیماری پرداختند.

سولفاسالازین یک داروی شیمیایی است که توسط پزشکان تجویزشده و عموماً در درمان کولیت اولسراتیو و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود.

پس از بررسی این مطالعات محققان به این نتیجه رسیدند که

ماکسی باستیشن یک نوع سوزن درمانی طب سنتی چین است که با سوزاندن گیاهی به نام ماگ ورت mugwort انجام می‌شود.

تصور می‌شود که دود حاصل از سوزاندن این گیاه خواص درمانی داشته و از راه پوست وارد بدن شده

و جریان چی (انرژی Qi) ابتدایی‌ و اساسی‌ترین انرژی موردنیاز تمام موجودات برای ادامه حیات را تقویت می‌کند.

دود حاصل از ماگ وورت همچنین می‌تواند خون را تقویت کرده و سلامت عمومی بدن را حفظ کند.

برای رفع مشکلات گوارشی رایگان معاینه شوید

تماس با دکتربرای معاینه و پاسخ به سوالات جهت رفع کولیت روده با طب سوزنی سنتی و طب سوزنی لیزری بدون سوزن کلیک کنید.

تماس و پاسخگویی

تعریف سندروم روده تحریک پذیر در ویکی پدیا