نازایی،بارداری و جنسی

ناباروری و درمان آن با استفاده از طب سوزنی و چینی

بسیاری از مردم با مشکل ناباروری روبه‌رو هستند و در حدود 10 تا 15 درصد از زوج‌ها، به دلایل مختلف نمی‌توانند باردار شوند که این مشکل با افزایش سن نیز بدتر می‌شود.

ناباروری چیست ؟

سازمان جهانی سلامت ناباروری را عدم توانایی بارداری پس از دو سال تلاش بدون استفاده از روش‌های ضدبارداری، تعریف کرده است. در کشور ایالات‌متحده آمریکا، ارزیابی ناباروری و درمان آن زمانی جدی گرفته می‌شود که زوج پس از 12 ماه تلاش هم چنان ناموفق بوده‌اند.

عوامل بسیاری در بارداری زنان تأثیر می‌گذارد. برخی از این عوامل به دلیل مشکل در سیستم غدد درون‌ریز مانند دیابت، کم‌کاری تیروئید، و نارسایی غدد فوق کلیوی می‌باشند. برخی بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا نیز می‌تواند با آسیب رساندن به لوله‌های فالوپ موجب ناباروری شود.

مشکل رایج در ناباروری شامل سندرم تخم‌دان پلی کیستیک و اندومتروز هست.

ناباروریناباروری در مردان چگونه است ؟

تعداد کم اسپرم و یا جنبش کم آن‌ها ازجمله عوامل ناباروری در مردان است. در 15 تا 20 درصد موارد ناباروری، هیچ عامل قطعی و مشخصی شناسایی نشده است که معمولاً در دسته‌بندی‌ها در گروه “ناباروری به علت نامشخص” قرار داده می‌شود.

زوج‌هایی که با ناباروری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به دنبال راهی برای تشخیص مشکل و دریافت درمان هستند می‌توانند از طب سوزنی استفاده کنند. طب سوزنی روشی درمانی است که شامل فروکردن سوزن‌هایی نازک در نقاط خاصی از بدن می‌شود.

این روش درمانی از چین نشات گرفته و بیش از 2 هزار سال است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. طبق طب سنتی چینی، انرژی حیات یا همان نیروی چی از طریق مریدین ها در بدن جریان یافته و زمانی که این انرژی در بدن نامتعادل شود، بیماری و دردهای مختلف ایجاد می‌شود.

طب سوزنی و دیگر روش‌های درمانی مانند طب گیاهی، تلاش می‌کنند از طریق ایجاد تعادل انرژی در بدن بیماری را درمان کنند.

و از همان ابتدا برای رفع مشکل بارداری استفاده می‌شده است و اولین مورداستفاده از آن برای این منظور به حدود 1000 سال پیش بازمی‌گردد.

تاکنون میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا از این روش استفاده کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها نیز توانسته‌اند ناباروری خود را با استفاده از آن درمان کنند.

طب سوزنی به‌طور گسترده موردمطالعه و بررسی قرارگرفته و استفاده از آن برای ناباروری به‌طور کامل در جوامع و مقالات پزشکی اثبات‌شده است.

ناباروری

مطالعات نشان داده‌اند پس‌ازآنجام طب سوزنی، در بدن این اتفاقات رخ می‌دهد:

بهبود جریان خون در رحم و تخم‌دان، افزایش ضخامت لایه داخل رحم، بهبود شکل غدد لنفاوی و تخم‌دان، تنظیم بهتر هورمون‌های ضروری برای بارداری، بهبود کیفیت و تعداد سلول‌های اسپرم در مردان و تسکین و کاهش استرس که معمولاً در زوج‌هایی که در بارداری دچار مشکل هستند، دیده می‌شود.

در یکی از مطالعات منتشرشده در مجله Fertiligy and Sterility در ماه آوریل سال 2002، 160 بیمار که تحت درمان لقاح خارج رحم قرار داشتند به دو گروه تقسیم شدند. 80 بیمار پیش و پس‌ازآنتقال جنین بارورشده در رحمشان، طب سوزنی دریافت کردند. ولی بر روی گروه 80 نفر دیگر هنگام انتقال جنین هیچ‌گونه طب سوزنی انجام نگرفت.

در گروهی که طب سوزنی دریافت کردند میزان بالاتر بارداری یعنی 34 نفر (معادل 42.5 درصد) و گروهی که طب سوزنی بر رویشان انجام‌نشده بود تنها 21 مورد بارداری (26 درصد) مشاهده شد.

هرچند این مطالعه نشان می‌دهد زنانی که تحت درمانی لقاح خارج رحم قرار گرفتند می‌توانند از مزایای طب سوزنی بهره برند ولی باید توجه داشت حتی زنانی که تحت درمان لقاح خارج رحم هم قرار نمی‌گیرند و به‌ویژه کسانی که دچار مشکل “ناباروری به علت نامشخص” هستند نیز می‌توانند از طب سوزنی استفاده کنند.

علت رایج ناباروری در طب سنتی چینی چیست ؟ناباروری

بیمارانی که توسط طب رایج درمانی در دسته “ناباوری با علت نامشخص” قرار می‌گیرند معمولاً مشکلشان در سیستم و نظریات طب سنتی چینی قابل تعریق است.

رکود انرژی چی در کبد یکی از علل رایج ناباروری در طب سنتی چینی هست. علاوه بر ناباروری، این بیماران معمولاً علائمی مانند افسردگی از خود بروز می‌دهند.

نارسایی نیروی چی در کلیه‌ها نیز یکی دیگر از عواملی است که برای ناباروری در سیستم طب سنتی چینی توصیف‌شده است.

بیمارانی که مشکل نارسایی نیروی چی در کلیه دارند معمولاً دچار استرس زیاد بوده، بیش‌ازحد کار می‌کنند و از داشتن خواب خوب محروم هستند.

اختلالات به وجود آمده در انرژی مانند آنچه گفته شد، می‌توانند توانایی بارداری را به میزان چشم‌گیر کاهش دهند. بازیابی تعادل در این بیماران با استفاده از طب سوزنی و دیگر روش‌های کاهش استرس می‌تواند به ایجاد یک محیط مناسب برای بارداری موفقیت‌آمیز کمک کند.

خطرات طب سوزنی کم بوده که شامل خون‌ریزی محلی و عفونت در محل قرارگیری سوزن می‌شود. توصیه می‌شود پس‌ازآن که بارداری صورت گرفت دیگر تحت درمان طب سوزنی قرار نگیرد چراکه طب سوزنی نقاط مختلفی را در بدن می‌کند که ممکن است موجب انقباضات رحمی و درنهایت سقط‌جنین شود.

هزینه طب سوزنی به‌طورکلی بسیار کمتر از دیگر روش‌های بارداری است. سوزن‌های مورداستفاده در آن بسیار نازک بوده و به بیمار جهت طی کردن فرآیند درمان کمک می‌کند.

بارداری ویکی پدیا فارسی

وب‌سایت کلینیک‌ها

رفع مسئولیت: این محتوا برای آگاهی بیشتر شما است که از منابع کلینیکی و پزشکان معتبری تهیه شذه است ولی جایگزین مشاوره‌ و تشخیص پزشکی، دندانپزشکی یا کلینیکی نیست/ اعتماد شما بر تمامی اطلاعات یا محتوای ارائه شده در این راهنما منحصرا برعهده خودتان است/ و هیچ‌گونه پشتیبانی در مورد خدمات پزشکی، روش، محصول، عقیده، متخصص یا پزشک در این وب‌سایت ارائه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 5 =