روده، معده و گوارش غذا

تشخیص مسمومیت غذایی و درمان با کمک طب سوزنی

مسمومیت غذایی به اصطلاح عمومی به بروز بیماری در اثر خوردن غذای آلوده اطلاق می شود. همچنین به نامهای بیماری ناشی از غذا ، اسهال عفونی، آماس معده و روده نیز شناخته می شود. مسمومیت غذایی در اثر انوع مختلفی از میکرواورگانیسمها مثل باکتریها، ویروسها و انگلها ایجاد می شود. عمده ترین باکتریهای ایجاد کنند مسمومیت غذایی سالمونلا ،استافیلوکوکوس، ای کولای و شیگلا هستند

هرساله میلیونها نفر دوره هایی از حالت تهوع و درمان اسهال ناشی از مسمومیت غذایی را تجربه می کنند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها (CDC) تخمین می زند که

سالیانه 33 میلیون مورد مسمومیت غذایی در ایالات متحده رخ می دهد.

اگرچه بیشتر موارد خفیف بوده و به قدری سریع بهبود می یابند که هیچگاه تشخیص داده نمی شوند.

اما گاهی اوقات شیوع شدید برخی موارد نیاز به اعلام خطر عمومی در مطبوعات دارد.

مورد شیوع یافته اخیر در ایالت متحده یکی از این موارد است.

بیش از 11 هفته بیش بزرگترین شیوع سالمونلا در ارتباط با عرضه مواد غذایی تازه در ایالت متحده رخ داد.

باکتری سالمونلا بیش از 869 نفر را در سراسر کشور مبتلا کرد و باعث شد که

کلیه گوجه فرنگی های عرضه شده از قفسه فروشگاهها و رستورانها جمع آوری شوند.

طب سوزنی و طب شرقی می تواند کمک زیادی به کاهش شدت علائم و بهبود افراد از مسمومیت غذایی کند.

در بیشتر موارد ابتلا به مسمومیت غذایی استراحت و نوشیدن مقدار زیاد مایعات توصیه می شود.

طب سوزنی و طب شرقی در حقیقت می تواند در کاهش علائم،

بهبود سریعتر و همچنین تقویت سیستم گوارش در جلوگیری از ابتلا به موارد بعدی مسمومیت غذایی در آینده،

جلوگیری از بوجود آمدن نقص سیستم ایمنی مزمن و افزایش سطح انرژی نقش داشته باشد.

مسمومیت غذایی چیست؟

عمده ترین باکتریهای ایجاد کنند مسمومیت غذایی سالمونلا ،استافیلوکوکوس، ای کولای و شیگلا هستند.

علائم مشخصه مسمومیت غذایی اسهال، تب، انقباض و درد شکم، علائم شبه آنفولانزا، استفراغ و اسهال است.

بیشتر موارد مسمومیت غذایی ظرف یک هفته بدون کمک دارویی خود به خود برطرف می شوند

به هر حال چندین ماه طول می کشد تا وضعیت گوارش مانند سابق شود.

اغلب موارد سیستم گوارش پس از ابتلا به مسمومیت غذایی به شدت ضعیف می شود

و فرد مبتلا را در آینده در معرض ابتلا به مسمومیت های بیشتری قرار می دهد.

تعداد کمی از افراد مبتلا به مسمومیت غذایی دچار بیماری سیستم ایمنی به نام سندروم ریتر می شوند.

این وضعیت ممکن است ماهها و سالها طول کشیده ومنجر به بیماری مزمن التهاب مفاصل شود.

مسمومیت غذایی

تشخیص و درمان مسمومیت غذایی

طبق طب سنتی مسمومیت غذایی عبارتست از رطوبت و گرمای معده و روده ها به دلیل خوردن غذا یا نوشیدنی آلوده.

از دیدگاه سنتی شرایط گرما و رطوبت بیشتر در ماههای تابستان که گرما و رطوبت در اوج خود هستند مشاهده می شود.

جالب است بدانید که طبق آمار سازمان پیشگیری و کنترل بیماریها بیشتر موارد مسمومیت غذایی نیز بین ماههای گرم سال یعنی جولای تا اکتبر رخ می دهد.

درمان مسمومیت غذایی استراحت و مصرف مایعات جهت جلوگیری از کمبود مایعات و الکترولیت ها در اثر استفراغ و اسهال است.

طب سوزنی و طب شرقی در کاهش تهوع و استفراغ،

تسریع بهبود بیمار از طریق دفع سریعتر عامل بیماری زا،

و تقویت سیستم گوارش جهت جلوگیری از ابتلا مجدد وبعلاوه جلوگیری از بروز اختلال مزمن سیستم ایمنی نقش دارد.

مسمومیت غذاییآیا دستگاه گوارش شما به اندازه ای که باید خوب عمل می کند؟

طب سوزنی و طب شرقی در درمان طیف وسیعی از اختلالات گوارشی بسیار موثر است.

برای اطلاعات بیشتر با یکی از پزشکان در این حوزه که در نزدیکی محل سکونتان قرار دارد تماس گرفته و یا وقت ملاقات بگیرید.

نقاط مورد توجه طب سوزنی در مسمومیت غذایی

هدف درمانهای طب سوزنی حذف رطوبت و گرما از روده ها و دفع عامل بیماریا و همزمان با آن آرام سازی معده جهت توقف تهوع و استفراغ هستند.

پس از فروکش کردن علائم، درمانها بر تقویت سیستم گوارش و بهبود سطح انرژی به منظور دستیابی به سلامت کامل متمرکز هستند.

این در حالیست که نقاط مختلفی جهت ورود سوزنها انتخاب می شوند که

بسته به نوع علائم مشخصه و وضعیت سلامت عمومی هر فرد متفاوت خواهند بود

در اینجا برخی از نقاط طب سوزنی که جهت درمان آماس معده و روده معمولاً استفاده می شوند آورده شده:

• نقطه 25 روی معده و رن 4 دو نقطه طب سوزنی هستند که در شکم اطراف ناف قرار دارند. این نقاط برای درمان درد شکم، انقباض و تخلیه گرما و رطوبت از روده ها به کار می روند.
  • نقطه 36 معده که روی ساق پا و زیر زانو قراردارد. (به تصویر بالا مراجعه شود)
    این نقطه بسیار قدرتمندی است که برای تطابق و توازن فعالیت روانشناختی سیستم گوارش و کاهش درد معده به کار می رود. این یکی از نقاط اصلی بدن برای گردش جی (انرژی ) است. این نقطه بدن را مجبور به تولید اسید هیدروکلوراید کرده که مسئول هضم غذا و خارج کردن آن از معده به روده ها است.
  • نقطه 6 اطراف قلب این نقطه دو انگشت بالاتر از فضای داخلی مچ دست است. این نقطه از طب سوزنی در کاهش حالت تهوع موثر است.

مسمومیت غذاییچگونه از مسمومیت غذایی پیشگیری کنیم؟

در اینجا روشهای ساده برای پیشگیری از بیماری در تعطیلات تابستانی ارائه شده تا مطمئن شوید که تعطیلات تابستانی همیشه  با خاطرات بد همراه نیستند.

مواد خوراکی را تمیز و جداسازی کرده و سپس پخته و سرد کنید.دستهای خود، سطوح و ظروف و تخته  آشپزخانه  را مرتب بشویید.

تمامی مواد را قبل از پوست کندن خرد کردن و خوردن با آب سرد جاری بشویید.

جداسازی: غذاهایی را که قرار نیست پخته شوند از گوشت و مرغ خام جدا نگه دارید. از یک تخته گوشت و چاقوی برای خرد کردن گوشتهای پخته شده و خام همزمان استفاده نکنید.

پختن: مواد غذایی را طوری بپزید که به دمای درونی مناسب برای کشته شدن باکتری های مضر برسند.

سرد کردن: باقیمانده غذا ها را در ظروف کم عمق به طرز صحیح در یخچال بگذارید.

اگر دچار اسهال و استفراغ هستید. برای سایر افراد غذا درست نکنید خصوصاً نوزادان، افراد کم سن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند .

مسمومیت غذاییزنجفیل برای بیماریهای گوارشی

آیا می دانستید که برای جلوگیری از مسمومیت غذایی معمولاً همراه با سوشی زنجفیل نیز سرو می شود؟

مشخص شده که زنجفیل در افزایش ترشح شیره گوارشی و تولید هیپوکلراید نقش دارد

این بدین معنی است که غذا سریعتر هضم شده و محیطی نامناسب برای رشد باکتریهایی که باعث بیماری معده وروده ها می شوند بوجود می آورد.

زنجفیل همانطور که از ابتلا به مسمومیت غذایی جلوگیری می کند در درمان علائم آن نیز موثر است.

در حقیقت از زنجفیل می توان در تمامی ناراحتی های گوارشی از جمله حالت تهوع، استفراغ، انقباش و درد شکم و سوء هاضمه و اسهال استفاده کرد.

به هر صورت اگر مشکل گوارشی شما به دلیل خوردن غذای آلوده،

ابتلا به آنفولانزای معده، بارداری، یا تهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه باشد زنجفیل موثر ترین ماده موجود می باشد.

تعریف زنجبیل در ویکی پدیا