آیا درمان بیماری سندرم شوگرن با طب سوزنی تاثیر دارد؟

بیماری سندروم شوگرن یک اختلال خود ایمنی است که روی غده‌های بزاقی و اشکی تأثیر دارد و طب سوزنی در درمان سندروم شوگرن موثر است. خشکی شاخص‌ترین علامت این بیماری است که روی دهان و چشم‌ها تأثیر دارد. این بیماری در زنان بیشتر از مردان است و می‌تواند باعث خشکی واژن نیز بشود. همچنین این بیماری بیشتر در زنان بالای 50 سال بروز می‌کند.

از دیدگاه طب غربی هیچ دلیل شناخته‌شده و درمان مؤثری برای این بیماری وجود ندارد. ازنظر طب سنتی چینی این بیماری عوامل متعددی داشته و سایر علائم بیمار در تعیین روش درمان انتخابی مؤثر است.

سندرم شوگرن در بیمارانی که مبتلا به سایر اختلالات ایمنی مانند لوپوس اریتماتوسیستمیک ، آرتریت روماتوئید ، اسکلروز سیستمیک (اسکلرودرمی) یا سیروز صفراوی اولیه هستند .

ثانویه و در صورت عدم وجود اختلالات  ایمنی زمینه ای ، اولیه در نظر گرفته می شود. اگر چه سندرم شوگرن در زنان شایع تر است ، مردان را نیز درگیر می کند و در تمام سنین، نژادها و گروه های جمعیت دیده می شود.

درمان بیماری سندروم شوگرن با طب سوزنیطب سوزنی در درمان بیماری سندروم شوگرن چگونه عمل می کند؟

انرژی‌های یانگ و یین بایستی در بدن تنظیم شوند تا سندروم شوگرن درمان شود. در حقیقت پزشکان سنتی چینی در کتاب‌های خود کمبود انرژی یین را مسبب خشکی چشم دانسته‌اند.

بعلاوه سیستمی در طب چینی به نام 8 خط شگفت‌انگیز وجود دارد که برای درمان مشکلات سرشتی افراد از آن استفاده می‌شود این خطوط انرژی می‌توانند در درمان اختلالات سیستم ایمنی هم مورداستفاده قرار گیرند.

خطوط انرژی خاصی مثل کبد و کیسه صفرا به چشم می‌رسند و طب سوزنی در درمان سندروم شوگرن با انتخاب این نقاط مثل نقطه کبد 3 به نام تای چونگ می‌توان به درمان مشکلات چشم پرداخت. در طب چینی مثلی وجود دارد که می‌گوید اشک‌ها آب کبد هستند پس اگر کبد به هر دلیلی ضعیف یا آسیب‌دیده باشد روی اشک اثر می‌گذارد.
مطلب:  طب سوزنی برای درمان بیماری های ناعلاج دردناک و دردهای مزمن

به علاوه همان‌طور که می‌دانیم، کلیه‌ها مسئول تصفیه مایعات بدن هستند و ازاین‌جهت انتخاب نقاط طب سوزنی در درمان سندروم شوگرن روی خط انرژی کلیه می‌تواند برای برطرف کردن خشکی چشم‌ها استفاده شود.طب سوزنی و گیاهان چینی صدها سال برای درمان تخصصی بیماری‌های چشم و علائم ناشی از سندرم شوگرن مورداستفاده بوده‌اند.

کیسه صفرا ویکی پدیا فارسی