خانه کلینیک ها / بیماری و دردها / درد عضلات / درمان سنتی سیاتیک و کمر درد به کمک طب سنتی چینی و طب سوزنی

درمان سنتی سیاتیک و کمر درد به کمک طب سنتی چینی و طب سوزنی

اگر دچار درد سیاتیک و درد کمر هستید، می‌توان انتظار داشت که تا کنون با یک پزشک متخصص یا یک کایراپراکتور در مورد آن صحبت کرده‌اید. اگر هنوز نتیجه نگرفته اید بهتر است استفاده از درمان سنتی سیاتیک را هم در نظر داشته باشید

احتمالاً تنها کاری آن‌ها که برایتان انجام داده‌اند تجویز چند داروی مسکن و پیشنهاد انجام چند حرکت کششی و نرمش بوده است. اگر شما هم، همان مشکلی را داشته باشید که بیشتر مردم به آن مبتلا هستند، متأسفانه باید بگوییم که بر خلاف انتظار، دردتان هیچ گاه از بین نخواهد رفت و با مصرف قرص به جایی نخواهید رسید.

درمان سنتی سیاتیک با طب سوزنی

عصب سیاتیک در معنای حقیقی کلمه می‌تواند یک درد زیاد در ناحیه انتهایی بدن باشد و. عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب بدن می‌باشد که شامل دسته‌های بسیار بزرگ از عصب‌های کوچک است که از ستون فقرات شروع می‌شود از داخل باسن عبور می‌کند و به سمت پاها می‌رود.

درمان سنتی سیاتیکاز نظر فنی سیاتیک یک بیماری نیست بلکه مجموعه‌ای از علائم است که ناحیه سیاتیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یکی از رایج‌ترین و شدیدترین علائم سیاتیک درد پخش شونده آن است که هم چنین می‌تواند حالت کرخت کننده و سوزن شدن هم باشد که از کمر شروع می‌شود و در پاها پخش می‌شود.

علت بروز درد سیاتیک

هنگامی که چیزی بر عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند سیاتیک بروز پیدا می‌کند که این عامل فشار می‌تواند اسپاسم های ماهیچه‌ای، دیسک‌های ستون فقرات و گاهی اوقات حتی خود ستون فقرات باشد.

در اغلب موارد این درد به دلیل اسپاسم های ماهیچه‌ای یا یک دیسک بیرون زده می‌باشد اما می‌تواند علامتی از وجود بیماری جدی باشد و رفتن به نزد دکتر برای تشخیص را الزامی نماید.

فتق دیسک ستون فقرات اغلب مربوط به یک دیسک بیرون زده می‌باشد که قسمتی از دیسک به خارج از ستون فقرات می‌آید. سپس این دیسک به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند و موجب بروز درد می‌گردد.
بیشتر بخوانید:  تجربه واقعی از طب سوزنی جوان ساز صورت و بهبود ظاهر و شادابی خارق العاده پوست

طب سوزنی درد سیاتیک را تسکین می دهددر بعضی موارد شدیدتر تنگ شدگی مجرای نخاعی یا به عبارت دیگر باریک شدن مجرای نخاعی می‌تواند به عصب فشار وارد کند و موجب بروز درد گردد. دلیل دیگر سیاتیک تومورهای نخاعی هستند که به توجه فوری ناز دارد.

هم چنین اسپاسم های ماهیچه‌ای دلیل دیگر بروز سیاتیک می‌باشند. اغلب اوقات اسپاسم ماهیچه پریرفوریس می‌باشد اما می‌تواند ماهیچه‌های کمر و ناحیه لگن خاصره را هم درگیر نماید.

سندروم پیریفورمیسچیست؟

عصب سیاتیک در زیر ماهیچه پریرفورمیس و در بعضی از افراد در داخل این ماهیچه قرار دارد. این ماهیچه در قسمت لگن خاصره قرار دارد و به انتهای نخاع و بالای ران وصل می‌گردد.

سندریم پیریفورمیساگر این ماهیچه دچار اسپاسم و گرفتگی گردد می‌تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کرده و موجب بروز درد و هم چنین علائم پخش شونده گردد.

این اسپاسم های مداوم ماهیچه را سندروم پریرفورمیس می‌نامند که به وسیله آسیب دیدگی و یا زندگی پشت میز نشینی در افرادی که ورزش نمی‌کنند می‌تواند ایجاد گردد. علی‌الخصوص اگر تمام طول روز در پشت میز یا کامپیوتر می‌نشینید این مشکل می‌تواند بروز یابد.

نگاه طب چینی به درمان سنتی سیاتیک

طب چینی می‌گوید که بدن یک سیستم یکپارچه و متصل است و هیچ یک از اعضای آن از هم جدا نیستند. تشخیص و درمان بر مبنای تعریف عدم تعادل‌های خاص در ماهیچه‌ها و بدن به عنوان یک کل می‌باشد.

مریدین های بدنبرطرف کردن این عدم تعادل و توازن تنها علائم بیماری را درمان کرده و یا اینکه شرایط را می‌پوشاند اما با تشویق بدن به خود درمانگری ریشه مشکلات را برطرف می‌کند.

رایج‌ترین عدم تعادل سیاتیک حاد توقف جریان خون و چی در کانال‌های پشتی می‌باشد. اما درمان عدم تعادل‌های نهفته که ممکن است موجب می‌شود جریان خون و چی متوقف گردد.

توقف جریان خون و چی در کانال‌ها اغلی بافت نرم لگن، کفل و باسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این همان چیزی است که موجب گرفتگی و انقباض ماهیچه می‌گردد که عامل درد شدید در سیاتیک حاد می‌گردد.

بیشتر بخوانید:  انرژی چی در بدن چیست و چه نقشی در درمان های طب سنتی چینی دارد؟

بعضی از عدم تعادل‌های نهفته رایج عبارت‌اند از اتمام چی در کلیه، طحال باتری طبع و توقف جریان چی در کبد. با درمان این عدم تعادل‌های نهفته می‌توانید مانع از عود مجدد سیاتیک گردید

ضعف چی در کلیه و درمان سنتی سیاتیک

خستگیاگر در کمرتان احساس ضعف و درد دارید و حتی با استراحت طولانی هم خوب نمی‌شوید عدم تعادل نهفته شاید ضعف جریان چی در کلیه می‌باشد. دیگر علائم شامل ضعف زانوها، خستگی زیاد، زنگ زدن گوش‌ها، گیجی، ضعیف بودن نبض می‌باشد.

ضعف جریان چی در طحال و تری طبع و ارتباطش با درمان سنتی سیاتیک

در مورد این گونه افراد هم ضعف و خستگی دیده می‌شود اما با استراحت بهتر می‌شوند. امکان دارد احساس سنگینی کنید و وضعیت گوارشتان ضعیف باشد.

توقف جریان چی کبد

سردرد و میگرنزمانی که عصبی یا درمانده می‌گردید توقف جریان چی کبدی موجب گرفتگی ماهیچه‌ها و اسپاسم می‌گردد. هم چنین امکان دارد از سردرد رنج برده و زنان هم قاعدگی‌های دردناکی را تجربه خواهند نمود.

نحوه درمان سنتی سیاتیک در طب چینی

بهتر است با ترکیبی از روش‌های درمانی به سیاتیک نزدیک شوید. یک درمان مؤثر شامل طب سوزنی، توی نا (ماساژ چینی)، باد کش کردن، شوک الکتریکی و … می‌باشد.

طب سوزنی برای سردرداحتمالاً نام طب سوزنی پیش از این به گوشتان خورده است. البته اگر هم چنین باشد باز احتمال آن که همانند بیشتر مردم با شنیدن نام طب سوزنی به یاد لحاف دوزی بیفتید بیشتر از آن است که آن را به عنوان یک روش درمانی به یاد آورید.

اگر نمی‌دانید باید بگوییم که انجام طب سوزنی به شکل درست و صحیح آن نیازمند داشتن دانش و اطلاعات بسیار است. این‌طور نیست که یک متخصص طب سوزنی به همین سادگی به مشت سوزن بر دارد و در بدن بیمار فرو کند، به امید این که بیماری‌اش درمان گردد!

نقاط طب سوزنی در بدن در مسیر مریدین هادکتر طب سوزنی با قرار دادن سوزن‌هایی مخصوص در مسیر مریدین های انرژی، قادر است انرژی مسدود شده را باز کرده و به تحریک و ایجاد حرکت دوباره انرژی راکد شده کمک کند.

بیشتر بخوانید:  درمان نازایی و افزایش سلامتی غدد جنسی و هورمونی زنان و مردان با طب سوزنی

زمانی که انرژی دوباره بتواند به صورت عادی در بدن جریان پیدا کند، درد سیاتیک به‌طور طبیعی کاهش یافته و بدن می‌تواند خودش را ترمیم کند.

طب غربی ولی توضیحی دیگر برای تأثیر گذاری طب سوزنی یافته است. در طب غربی گفته می‌شود طب سوزنی به علت آن می‌تواند در کاهش درد مؤثر باشد که فرو کردن سوزن در بدن باعث تحریک سیستم عصبی شده و به بدن کمک می‌کند تا مواد شیمیایی و هورمون‌های خاصی ترشح کند که باعث تسکین درد می‌گردد.

دستگاه گردش خون بدن انسانبرخی نیز بر این عقیده‌اند که طب سوزنی با تحریک گردش خون در بدن می‌تواند به کاهش درد کمک کند چرا که اختلال در گردش خون گاهی باعث می‌شود عصب‌ها خون مورد نیاز و کافی دریافت نکرده و درد مخابره کنند.

طب سوزنی را به‌طور کلی می‌توان روشی درمانی ایمن در نظر گرفت. بیشتر مردم در طب انجام طب سوزنی هیچ گونه دردی را احساس نمی‌کنند و تنها ممکن است مقداری درد بسیار جزئی که بیشتر شبیه به سوزش است، توسط بیمار احساس گردد.

بنابراین اگر از نظر شما طب سوزنی یک روش غیرمعمول و غیرمنطقی برای درمان کمر درد و سیاتیک است، ولی هم چنان با امتحان کردن تمام روش‌های مختلف باز هم نتوانسته‌اید پاسخی برای خاموش کردن درد کمرتان را پیدا کنید،

شاید بهتر باشد حداقل برای امتحان هم که شده طب سوزنی را امتحان کنید، بسیاری از مردم طب سوزنی را امتحان کرده‌اند و توانسته‌اند با بهره بردن از تأثیرات خارق‌العاده آن دردها، حساسیت‌ها و دیگر مشکلات دیگر خود را برطرف کنند.

درد عضله ویکی پدیا فارسی