آیا طب سوزنی به عنوان یک دارونما باعث درمان دردها و بیماری می شود؟

با وجود رشد روز افزون تعداد تحقیقات و مطالعاتی حامی ادعای مبنی بر تأثیر گذاری طب سوزنی در درمان طیف وسیع بیماری‌ها،

همچنان بسیاری از مردم در مورد ظرفیت و قابلیت این طب سنتی جهت بهبود سلامت کلی بدن همچنان تردید دارند

و برخی هم تصور می کنند طب سوزنی فقط یک دارونما است نه بیشتر.

آیا طب سوزنی یک دارونما است؟

طب سوزنی به مدت هزاران سال برای درمان گستره وسیعی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است

ولی تحقیقات و مطالعات دانشمندان در مورد چگونگی عملکرد و ساز و کار طب سوزنی تنها در نیم قرن اخیر آغاز شده است.

ژاپن، چین، فرانسه، روسیه، آمریکا و آلمان از جمله کشورهایی هستند که

مطالعات و تحقیقات پر هزینه‌ای بر روی طب سوزنی انجام داده‌اند.

در طول این مدت تئوری های مطرح شده در مورد طب سوزنی پیشرفت قابل توجهی داشته

و اکتشافاتی نیز در مورد طب سوزنی انجام شده است.

فرضیات مردم در مورد روش درمانی طب سوزنی

طب سوزنی بر اساس این عقیقه و تصور نیمه علمی کار می‌کند که

بدن شامل کانال‌ها و مریدین هایی است که انرژی در آن‌ها آزادانه جریان دارد.

طب سنتی چینی و انرژی چیجریان آزادانه انرژی در بدن معمولاً موجب سلامتی و نشاط می‌شود. از طرف دیگر، زمانی که این کانال‌ها یا مریدین ها مسدود شوند،

جریان آزادانه انرژی چی یا همان انرژی حیاتی بدن مختل شده و باعث بیماری می‌شود.

طب سوزنی در واقع به وسیله فرو کردن سوزن‌هایی نازک در پوست و دست کاری آن‌ها انجام می‌گیرد.

همین مسئله باعث شک و تردید مردم در مورد اثر گذاری این روش طبی مکمل شده است.

پزشکان طب سوزنی از سوزن‌های بسیار نازک و محکم که از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند، استفاده می‌کنند.

برخی از بیماران احساس درد کم هنگام فرو کردن سوزن‌ها در بدنشان را گزارش کرده‌اند در صورتی که

بسیاری دیگر هیچ گونه دردی را تجربه نکرده‌اند.

طب سوزنی تضمین می‌کند که هنگام فرو کردن سوزن در بدن، فرد هیچ گونه دردی را احساس نمی‌کند.

توضیح علمی درمان با طب سوزنی

طب سوزنی با اثر واقعی نه دارونمااعمال جریان الکتریکی و تحریک گرمایی در زمانی که سوزن‌ها در بدن قرار دارند

موجب تشویق و تحریک بدن جهت افزایش و بهبود عملکرد و ارتقای قابلیت درمان طبیعی خود می‌شود.

سوزن کاری نقاط طب سوزنی در بدن سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و مواد شیمیایی در نخاع، عضلات و مغز ترشح می‌شود.

همچنین طب سوزنی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی خاصی که نقشی بسیاری مهم و حیاتی در تنظیم سیستم درونی بدن دارند، می‌شود.

بازیابی تعادل شیمیایی بدن موجب تحریک بدن جهت فعال شدن قابلیت خود درمانی طبیعی‌اش شود.

در طولانی مدت، این امر موجب بهبود سلامت روانی و فیزیکی فرد می‌شود.

به علاوه تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از طب سوزنی به منظور بازیابی تعادل در جذب،

تولید انرژی و دیگر فعالیت‌های گوارشی و همچنین برقراری مجدد جریان طبیعی انرژی در مریدین ها در بدن تأثیر گذار است.

داشتن فشار خون بالا برای انجام طب سوزنی مناسب نیستبرخی مطالعات علمی این مسئله را مطرح کرده‌اند که طب سوزنی نقشی حیاتی در تغییر مواد شیمیایی داخل مغز که

باعث تغییر چشمگیر در تولید هورمون‌های عصبی و پیام رسآن‌های عصبی می‌شود، دارد.

در نتیجه طب سوزنی می‌تواند به‌طور چشم گیر بر روی عملکردهای غیرارادی بدن شامل واکنش‌های دستگاه ایمنی

و فرآیندهای داخلی که جریان خون، دمای بدن و فشار خون را تنظیم می‌کند، تأثیر بگذارد.

طب سوزنی دارونما نیست، سازمان جهانی سلامت طب سوزنی را تأیید می‌کند

این روش درمانی جایگزین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها

و البته بهبود سلامت کلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروز، حتی سازمان جهانی سلامت نیز نقش طب سوزنی در بهبود سلامت انسان را تأیید کرده است.

بر اساس گفته‌های سازمان جهانی سلامت طب سوزنی در درمان اختلالات گوارشی که

شامل اسپاسم روده بزرگ، اسهال، ورم معده، یبوست و معده اسیدی، مؤثر است.

طب سوزن همچنین برای درمان بیماری‌های تنفسی شامل گلو درد، سینوزیت، آسم، برونشیت و عفونت‌های مکرر سینه به کار می‌رود.

طب سوزنی به علاوه در درمان مشکلات مربوط به قاعدگی، مجاری ادراری و باروری و تولید مثل نیز مؤثر است.

همچنین می‌تواند اختلالات عصبی و عضلانی مانند سردرد، گردن درد، بیماری شانه‌های یخ زده،

درد سینه، ورم مفاصل، ورم زانو، سیاتیک، تیک‌های عصبی صورت، بیماری آرنج تنیس بازان و درد پایین کمر، را درمان کند.

تأثیر دارونما در طب سوزنی چین

طب سوزني روشي بسيار مؤثر براي درمان درد تحتاني کمراین روش درمانی در چین بیش از 3000 سال به‌طور گسترده برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

امروزه این روش به‌طور گسترده در روسیه، اروپا و آسیا استفاده می‌شود.

در آمریکا بیشتر پزشکان برای بهبود سلامت فیزیکی و روانی بیمارانشان از طب سوزنی استفاده می‌کنند.

برخی از مردم می‌گویند که طب سوزنی تنها در حد یک دارونما تأثیر دارد.

بر خلاف این عقیده رایج، طب سوزنی واقعاً تأثیر گذار است.

این روش به‌طور موفقیت آمیز بر روی حیواناتی مانند اسب، گربه و سگ انجام شده است.

یعنی طب سوزنی بدون توجه به اعتقاد و درک این حیوانات از طب سوزنی، بر روی آن‌ها تأثیر گذاشته است.

امروزه مطالعات بسیاری در مورد چگونگی عملکرد طب سوزنی و تأثیر گذاری چند جانبه آن بر روی بدن انجام شده است.

در سه دهه اخیر شواهد بسیاری برای اثبات تأثیر گذاری طب سوزنی آورده شده.

با این وجود هنوز نظریه و توضیح کامل و یکدستی از طریقه عملکرد این روش طبی جایگزین ارائه نشده است.

تعریف طب سنتی چین ویکی پدیا