درد اسکلتی و مفاصل

درمان آسیب دیدگی ورزشی با استفاده از طب سنتی و طب سوزنی چین

بر اساس نوشته‌ها تاریخی و تاریخ ثبت شده طب سوزنی، می‌توان گفت که این روش یکی  از پر طرفدار ترین روش های درمان آسیب دیدگی ورزشی است، اولین بار در چین و در قرن اول پیش از میلاد مورد استفاده قرار گرفته است.

طب سوزنی برای درمان آسیب ورزشی

نقاط طب سوزنی مریدین بدن شکمکلمه طب سوزنی (به انگلیسی Acupuncture) از کلمه یونانی “Acus” به معنی سوزن گرفته شده است و مفهوم آن سوراخ کردن بافت‌های بدن برای کاهش درد است.

این روش که توسط بسیاری از متخصصین در طول زمان به اوج خود رسیده است، برای درمان دردها و بیماری‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود. طب سوزنی در اصل از طریق فرو کردن سوزن‌هایی با طول‌های مختلف در نقاط خاصی از بدن برای کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌طور مثال آسیب دیدگی‌های فیزیکی در هنگام ورزش به‌طور مؤثر با طب سوزنی قابل درمان هستند، درست بر خلاف درمان‌های آلوپاتی که در آن جراحت ایجاد شده به هیچ وجه از داخل درمان نمی‌گردد.

با توجه به آن که وقوع جراحت‌های فیزیکی مکرر، در میان ورزشکاران امری شایع و رایج است، درک این مسئله که درمان موقتی و سریع آسیب دیدگی همیشه بهترین راه حل و گزینه نیست، بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است.

درمان آسیب ورزشیاستفاده از طب سوزنی برای درمان آسیب دیدگی ورزشی و جراحات و صدمات راحت‌ترین روش برای درمان و تسکین درد آن است. به همین دلیل است که در تمام جهان استفاده از طب سوزنی به روشی رایج تبدیل شده است.

آسیب دیدگی‌هایی مانند گرفتگی عضلات، کشیدگی و آسیب دیدگی‌های تاندون در هنگام انجام انواع فعالیت‌های ورزشی، بسیار شایع است، که خوشبختانه توسط طب سوزنی قابل درمان می‌باشد.

طب سوزنی برای درمان آسیب دیدگی ورزشی معمولاً از ایجاد تورم جلوگیری کرده و التهاب بوجود آمده را به بهترین شکل ممکن مدیریت می‌کند.

ارائه بهترین عملکرد ممکن توسط ورزشکار در تمام طول یک فصل بسیار مهم است و مبالغ هنگفتی هم به آن‌ها برای بازی در مسابقات مهم و حضور در رویدادهای ورزشی پرداخت می‌شود.

این درمان به آن‌ها کمک می‌کند عملکردی خوب به نمایش گذاشته و در بالاترین سطح آمادگی در زمین ظاهر شوند.

طب سوزنی برای جراحات ورزشی نسبت به مصرف قرص و استفاده از راه‌های موقت برای درمان، بهتر عمل کرده و تأثیر گذاری بیشتری هم در دراز مدت از خود نشان می‌دهد.

قرص‌های مسکن معمولی، نه تنها اعتیاد آور هستند بلکه همچنین در طولانی مدت اثرات مضر و تخریبی بسیاری نیز بر بدن باقی می‌گذارند.

درمان آسیب درزشی طب سوزنی زانو

بهبود و درمان آسیب دیدگی ورزشی با طب سوزنی از نظر علمی

طب سوزنی از نظر علمی نیز توجیه پذیری دارد و باعث آرامش و شل شدن عضلات گشته و به بدن کمک می‌کند بهتر و سریع‌تر خودش را ترمیم کند.

همه این‌ها در حالی است که طب سوزنی باعث بروز هیچ گونه عوارض جانبی یا مشکلات بعدی در بدن نمی‌گردد. طب سوزنی برای درمان جراحات ورزشی روشی بسیار عالی برای درمان دائم و بهبود کامل مشکلات است.

طب سوزنی الکتریکی برای درمان آسیب دیدگی ورزشیطب سوزنی حتی از این هم پا را پیش‌تر گذاشته و اکنون علاوه بر آن که چینی‌ها از این روش برای بهبود سطح سلامت و آسیب دیدگی‌های خود استفاده می‌کنند، مردم بسیار دیگری هم در نقاط مختلف جهان از این طب و فواید آن بهره می‌برند.

به‌طور مثال بسیاری از ورزشکاران آمریکایی امروزه راه حل حفظ عملکرد بالا و برطرف کردن جراحات خود را در طب سوزنی یافته‌اند. این بدان معنی خواهد بود که ورزشکارانی که از طب سوزنی استفاده می‌کنند

قادر خواهند بود مدت طولانی‌تری به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه داده و رکوردهای بیشتری را جا به جا کنند. تمام این کارها نهایتاً در زمین بازی به شکل حفظ آمادگی در بازیکن دیده خواهد شد.

در بریتانیا نیز بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای فوتبال در صورت آسیب دیدگی (چه بزرگ و چه کوچک) در دوران مصدومیت خود، متخصصین طب سوزنی را استخدام کرده تا زودتر بهبود یابند.

همچنین در کنار طب سوزنی، برخی از متخصصین طب سوزنی نیز انجام ماساژ درمانی و یا تحریک الکتریکی را نیز به بیمار سفارش می‌کنند.

استفاده از طب سوزنی برای بهبود عملکرد ورزشکاران و درمان آسیب دیدگی ورزشی

گیاهان دارویی برای کاهش وزنیکی از جذاب‌ترین لحظات در سال 1993 رسوایی بود که در بازی‌های ملی چین رخ داد، جایی که نه زن چینی رکورد دوی مسافت جهان را شکستند.

این مسئله منجر به بروز بلوایی از سوی دیگر ورزشکاران حاضر شد که این نه زن را به استفاده از داروهای استروییدی و داروهای ممنوعه افزایش دهنده عملکرد متهم کرد. با انجام یک بررسی و تحقیق کامل مشخص شد که این ورزشکاران زن چینی از داروهای افزاینده عملکرد استفاده کردند اما نه از داروهایی که ممنوع بود.

آن‌ها از داروهای گیاهی چینی استفاده می‌کردند که بر مبنای تشخیص کامل قدرت و ضعف فردی نشان به هر ورزشکار داده می‌شد. با بروز این مسئله برای اولین بار بود که دنیای ورزش شاهد پتانسیل حقیقی استفاده از طب سنتی چین بود.

از آن پس، این درمان‌های گیاهی به همراه دیگر کارهای مرسوم در چین باستان جایگاهش در طب ورزشی را تحکیم کرده است.

مجسمه ها نقاط طب سوزنیامروزه طب سوزنی توسط ورزشکاران برای درمان آسیب دیدگی ورزشی و بهبود عملکرد در رشته به‌طور فعالانه استفاده می‌شود.

طب سوزنی بر عملکرد صحیح و مناسب سیستم عضلانی و تأثیرات گروه‌های عضلانی که درست کار نمی‌کنند بر درد به‌ظاهر غیر مرتبط و دیگر مسائل سلامتی تمرکز می‌کند.

در حالی که طب سوزنی سنتی شامل فرو کردن تعداد بسیاری سوزن بسیار ریز در نقاط خاصی از بدن و ماندن آن‌ها برای مدت زمانی خاص در آن موضع است طب سوزنی نقطه تحریک کمی متفاوت‌تر است و نسبت به طب سوزنی سنتی روش تهاجمی‌تری است.

نقاط طب سوزنی برای درمان آسیب دیدگی ورزشی و بهبود عملکرد ورزشکاران

پزشکان طب سوزنی که کارشناس طب سوزنی نقطه‌ای هستند از دانششان برای بررسی
دلایل عضلانی مشکل و لمس با دست برای پیدا کردن گرفتگی غیرطبیعی استفاده می‌کنند.

طب سوزنیوقتی چنین عضلات یا گروه‌های عضلانی شناسایی شده‌اند یک سوزن بسیار نازک یک‌بار مصرف توسط متخصص طب سوزنی در داخل عضله یا عضلات مشکوک فرو برده می‌شود.

این سوزن به‌آرامی می‌کاود و معاینه می‌کند مادامی که یک تکان غیرارادی موضعی تولید کند. هدف این کار دست‌کاری سیستم مریدین های بدنمستقیم گرفتگی عضلانی به منظور تولید تکان مکرر غیرارادی عضله هدف است که به عنوان نقاط تحریک شناخته می‌شوند.

این واکنش در نوبه خود عضله گرفته را خسته می‌کند و کاهش آنی گرفتگی، اگر که رفع کامل آن نباشد را ایجاد خواهد کرد. تجربه کردن یک درد کوتاه مدت حاصله از تکان غیرارادی پس از این درمان عادی است.

اگر چه این درد شبیه درد پس از تمرین یا درد عضلانی شروع تأخیری (DOMS) است و کاملاً بی‌ضرر است.

در خصوص اینکه چرا این نقاط تحریک در یک ورزشکار ایجاد می‌شود دلایل متعدی وجود دارد. آن‌ها می‌توانند نتیجه آسیب‌های قدیمی یا کهنه باشند. آن‌ها می‌توانند بر اثر آموزش نادرست، تمرین بیش از حد، حالت بد بدن ایجاد شوند. طب سوزنی نقطه تحریک تعادل طبیعی آن عضلات را باز می‌گرداند.

احتمال موفقیت با نقطه تحریک طب سوزنی معمولاً در طی 1 الی سه جلسه درمان ظاهر می‌شود. ممکن است بعضی از افراد در خصوص استفاده از این سوزن‌ها محافظه کار باشند.

سازمان غذا و داروی آمریکااگر چه سوزن‌های استفاده شده در پروسه طب سوزنی از سرنگ‌های معمولی کوچک‌تر هستند. علاوه بر این سوزن‌ها تحت نظارت قوانین FDA تولید می‌شوند. این سوزن‌ها استریل و یک بار مصرف هستند.

هنگامی که درمان‌های غیر سوزنی در دسترسی وجود دارند به‌طور کلی تأثیر این نمایش‌ها به‌اندازه طب سوزنی نقطه تحریک نیست.

این روش درمانی در بسیاری از کلینیک‌های طب سوزنی در سرتاسر ایالات متحده ارائه می‌شود و بی‌شک یکی از ایمن‌ترین روش‌ها برای مقابله با مشکلات فیزیکی و آسیب دیدگی‌هاست.

پزشکی ورزشی ویکی پدیا فارسی