درد اسکلتی و مفاصل

درمان آرتریت با طب سوزنی آیا امکان پذیر است و چطور این درمان می تواند صورت گیرد؟

التهاب و درد مفصل برای بسیاری از مردم دردی آشنا بوده که به‌طور کلی با نام آرتریت شناخته می‌شود. تا به امروز، طب مدرن از درمان آرتریت عاجز مانده است. ولی طب سوزنی قادر به درمان آرتریت است

درمان آرتریت با طب سوزنی

طب سوزنی برای آتروز روماتیسمیاز آن جا که بسیاری از این بیماری مفصلی به‌طور کلی غیرقابل درمان هستند، بیشتر پزشکان به جای درمان، بر تخفیف درد و کاهش علائم آن تمرکز می‌کنند.

ولی اکنون، مطالعه‌ای جدید در این زمینه انجام شده که توانسته میان طب سوزنی و کاهش علائم آرتریت ارتباطی پیدا کند.

این مطالعه بیان می‌کند ترکیب طب سوزنی و درمان‌های دیگر آرتریت می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل زانو در افرادی که به استئوآرتریت زانو مبتلا هستند، شود.

طب سوزنی یک روش درمانی قدیمی در جهان بوده و بخشی از طب سنتی چینی است. در طب چینی بر اساس این نظریه توسعه یافته که بدن دارای سیستم مریدین های بدننیروی حیاتی به نام انرژی چی بوده که در مسیرهایی به نام مریدین در تمام بدن جریان دارد.

طب سوزنی هم اکنون به‌طور گسترده در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی آغاز استفاده از آن به 2 هزار سال پیش در چین باز می‌گردد.

با تحقیقات و اکتشافات جدید در مورد ارتباط میان طب سوزنی و آرتریت، به خصوص در مورد تأثیر این روش در کاهش درد، طب سوزنی در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا محبوبیتی دو چندان یافته است.

درمان آرتریت و زانو درد با طب سوزنی چین

ممکن است تصور فرو کردن سوزن در پوست بدن در ظاهر دردناک به نظر برسد ولی طب سوزنی آن طور که برخی فکر می‌کنند،

یک شیوه درمانی ریاضتی و یا یک جور شکنجه نیست! بیشتر پیروان طب سوزنی می‌گویند زمانی که سوزن در مسیر حرکت انرژی چی در بدن فرو کرده می‌شود،

تنها شاید کمی سوزش توسط بیمار احساس می‌گردد. مراحل دیگر طب سوزنی نیز به هیچ وجه دردناک نمی‌باشد. سوزن‌های

مورد استفاده در طب سوزنی بسیار نازک، صاف و محکم می‌باشند.این سوزن‌ها برخلاف سوزن‌های مورد استفاده در بیشتر روش‌های پزشکی مدرن، تو خالی نیستند. طول جلسات طب سوزنی بسیار متفاوت است و بستگی به درمانی دارد که بر روی بیمار انجام می‌شود.

دکتر طب سوزنی برای درمان آرتریت ممکن است چند بار یا یک‌بار در هفته به مدت چند ماه، بر روی بیمار درمان انجام دهد. اما بعد از معاینه و مشاوره طب چینی و بعد از بررسی نقاطی از بدن حداقل و حداکثر زمان لازم برای درمان این بیماری مشخص می‌شود.

سازمان ملی مطالعه سلامت آرتریت و طب سوزنی و جهت گیری آن در مورد درمان آرتریت

مطالعه بر طب سوزنی و آرتریت توسط سازمان ملی سلامت آمریکا انجام شد. این تحقیق و بررسی یکی از مهم‌ترین دقیق‌ترین آزمون‌های کلینیکی انجام شده تا به امروز در مورد تأثیر طب سوزنی بر بیماران مبتلا به آرتریت می‌باشد.

در این مطالعه مشاهده شد که بیمارانی که تحت درمان طب سوزنی قرار گرفته‌اند 40 درصد کاهش درد و 40 درصد افزایش عملکرد مفصل را نسبت به گروه کنترل تجربه کرده‌اند.

این مطالعه توسط متخصصین روماتیسم و طب سوزنی انجام گرفت که شامل 570 بیمار بالای 50 سال مبتلا به استئو آرتریت در زانو بود.

از هر سه بیمار، یک نفر به‌طور تصادفی برای درمان طب سوزنی، یک نفر برای دریافت طب سوزنی قلابی و یک نفر دیگر نیز برای رفتن در گروه کنترل، انتخاب شد.

استفان استراوس هدایت کننده این مطالعه گفت:

برای اولین بار یک آزمون بالینی با شدت، اندازه و طول مدت مناسب نشان داد درمان آرتریت مفاصل با طب سوزنیکه طب سوزنی می‌تواند درد و اختلال عملکردی استئو آرتریت زانو را کاهش دهد.

او همچنین افزود:

این نتایج همچنین نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر در کنار روش‌های مراقبت از سلامت برای بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به استئو آرتریت زانو، مورد استفاده قرار گیرد.

هیچ دلیلی برای رنج کشیدن از درد آرتریت و التهاب‌های مفصل استخوانی وجود ندارد.

علاوه بر طب سوزنی، روش‌های مکمل دیگری نیز برای درمان آرتریت و استئو آرتریت از جمله تمرینات و ورزش‌های مخصوص و مصرف مواد مغذی گیاهی و دریایی لازم برای ترمیم غضروف و رفع عامل ایجاد التهاب وجود دارند.

تعریف مفصل غضروفی در ویکی پدیا