درمان بیماری های لثه با استفاده از روش لیزر درمانی دندانپزشکی

متأسفانه باید قبول کنیم که امروزه درمان بیماری های لثه و مشکلات دندانی در میان مردم بسیار رایج هستند و باعث ایجاد دردسر برای افراد زیادی شده‌اند. بیماری‌های لثه به علت عفونت‌های باکتریایی اتفاق می‌افتد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که درمان بیماری‌ های لثه با از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان با استفاده از روش‌های مختلف مانند لیزر درمانی دندانپزشکی امری امکان‌پذیر است.

درمان بیماری های لثهبرای درمان بیماری‌ های لثه و دندان، دندان‌پزشکان بیشتر بر روی کاهش تعداد باکتری‌ها و عفونت تمرکز دارند. به این طریق آن‌ها قادرند بافت‌های لثه را درمان کنند.

درواقع در صورت عدم وجود باکتری‌ها و میکروب‌ها، بافت‌های لثه این شانس را خواهند داشت که بتوانند به بازسازی خود بپردازند. درنتیجه بهبود بیماری محتمل‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

در درمان‌های رایج دندانپزشکی برای درمان بیماری‌ های لثه، معمولاً از تیغ یا چاقوی مخصوص جراحی استفاده می‌شود. تیغ جراحی برای بریدن بافت‌های آسیب‌دیده در محوطه آلوده‌شده از لثه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برای از بین بردن عامل اصلی و درمان بیماری های لثه باید به هر صورتی که هست بافت‌های آسیب‌دیده و آلوده جدا شوند، هرچند که ممکن است این کار در عمل باعث ایجاد ناراحتی و درد در بیمار گردد.

البته روش‌های جدیدی برای این کار وجود دارند که می‌توانند با درد بسیار کمتر همین کار را انجام دهند. لیزر درمانی دندانپزشکی یکی از این روش‌هاست.

چرا برای درمان بیماری های لثه باید از لیزر درمانی استفاده کنیم؟

ممکن است در ابتدا استفاده از لیزر درمانی برای درمان بیماری های لثه چندان متقاعدکننده به نظر نرسد. ولی دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند شما کاملاً متقاعد کنند که استفاده از این روش اثرگذاری بسیار بیشتری در درمان بیماری دارد.

لیزر درمانی دندانپزشکی از پیشرفته‌ترین فناوری موجود استفاده بهره می‌برد. در این روش دندانپزشکی به کمک به‌روزترین فناوری دندانپزشکی سعی می‌کند بدون ایجاد هیچ‌گونه درد و به بهترین شکل ممکن، مشکل بیمارش را برطرف کند.

مطلب:  جراحی لثه با لیزر چطور انجام می‌گیرد و مزایای این روش نسبت به جراحی لثه معمولی چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلیل‌هایی که باعث می‌شود لیزر درمانی برای درمان بیماری‌های لثه بر دیگر روش‌های معمول ارجحیت پیدا کند این است که لیزر درمانی می‌تواند دقت بسیار بالایی داشته باشد. دندانپزشکی که با این روش اقدام به درمان می‌کند می‌تواند با دقت بسیار بالا بافت‌های عفونی را از بین ببرد.

درنتیجه باید گفت که استفاده از لیزر درمانی برای درمان بیماری های لثه به پزشک متخصص این امکان را می‌دهد که بدون آسیب رساندن به بافت‌های سالم، قسمت‌هایی که دچار آسیب شده‌اند و آلوده به باکتری هستند را جدا کند. دقت لیزر درمانی بسیار بیشتر از تیغ جراحی است که باعث می‌شود لیزر درمانی بر استفاده از تیغ جراحی ارجحیت داشته باشد.

درمان بیماری لثه به کمک لیزر

درمان بیماری لثه با لیزریکی از دلایل دیگری که استفاده از لیزر درمانی برای درمان بیماری های لثه را موجه‌تر می‌کند این است که استفاده از لیزر درمانی به‌طور غیرمستقیم می‌تواند درد و ناراحتی بیمار را هم کاهش دهد.

درواقع روش درمانی به کمک لیزر به‌صورتی است که در قیاس با روش معمول بسیار ساده به نظر می‌رسد.

در لیزر درمانی نیاز به استفاده از بی‌حس کننده‌های موضعی یک امر غیرضروری است.

به‌علاوه اینکه پس از انجام عمل نیز نیازی به استفاده از بخیه وجود ندارد. از نکات مثبت دیگر لیزر درمانی این است که بافت‌های اطراف محلی که تحت درمان قرارگرفته است پس از درمان متورم نمی‌شوند.

این مسئله باعث می‌شود که مشکلات پس از درمان و همچنین در تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. سرعت بالاتر بهبود و بازیابی را هم نباید از قلم انداخت چراکه نقش مهمی در احساس رضایت کلی بیمار ایفا می‌کند.

ضدعفونی کردن محیط برای درمان بیماری‌های لثه

لیزر درمانی علاوه بر موارد گفته‌شده، یک ویژگی مثبت دیگر هم دارد که به درمان بیماری‌های لثه کمک بسیار زیادی می‌کند.

لیزر درمانی ذاتاً خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد. انرژی لیزر درواقع باعث می‌شود که باکتری‌هایی که در محل تحت درمان قرار دارند کشته شوند و از بین بروند.
مطلب:  رفع خونریزی لثه به علت بیماری و درمان قطعی آن با لیزر بافت نرم دندانپزشکی

در درمان بیماری های لثه به کمک لیزر، ضدعفونی شدن محیط در حالی اتفاق می‌افتد که بافت‌های سالم اطراف هیچ آسیبی نمی‌بینند. این مسئله خود باعث می‌شود که احتمال بروز عفونت و مشکلات بعدی پس از انجام عمل تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

انرژی لیزر همچنین قادر است رگ‌های که در طول درمان آسیب‌دیده‌اند را ببندد. به این صورت احتمال ایجاد و ورود عفونت به بافت‌های اطراف را کاهش می‌دهد. علاوه بر اینکه خون‌ریزی در این روش نیز کاهش پیدا می‌کند.

درمان با لیزر به‌طورکلی نسبت به استفاده از تیغ جراحی کمتر تهاجمی است و به درمان بیماری های لثه کمک بیشتری می کند. بنابراین لیزر درمانی برای کسانی که از درمان‌های دندانپزشکی ترس دارند بسیار مناسب است.

لیزر درمانی روشی ساده و بدون درد است و بیمار برای انجام درمان نیازمند استفاده از داروهای مسکن ندارد. این روش آن‌قدر راحت و بدون درد انجام می‌گیرد که فرد می‌تواند روز پس از انجام درمان به زندگی معمول و روزمره خود بازگردد.

لیزر درمانی دندانپزشکی چطور عمل می کند

درمان لثه با لیزردر لیزر درمانی دندانپزشکی گاهی از آب در کنار لیزر استفاده می‌شود. این کار به کمک یک ابزار بسیار کوچک و درعین‌حال دقیق انجام می‌گیرد.

این نوع لیزر قادر است هم‌بافت‌های نرم را درمان کند و هم‌بافت‌های سخت. درنتیجه باید گفت که این روش گستره بزرگ‌تری از بیماری‌ها را می‌تواند درمان کند.

این روش به این صورت انجام می‌گیرد که هنگام اعمال لیزر بر روی بافت‌های لثه، مقداری آب هم بر روی بافت‌ها پاشیده و اسپری می‌شود.

به این صورت آب‌وهوا انرژی اضافی لیزر را گرفته و از آسیب دیدن بافت‌های لثه جلوگیری می‌کنند. نتیجه استفاده از این فناوری این خواهد بود که بیمار درد بسیار ناچیزی را حس خواهد کرد.

بسیاری از دندان‌پزشکان از لیزر درمانی در کنار روش‌های معمول دندانپزشکی استفاده می‌کنند تا بتوانند به این طریق به بهترین روش موجود برای درمان بیماری و رفع مشکل دست پیدا کنند.

مطلب:  لیزر دندانپزشکی چه مزایایی دارد و چطور به درمان بیماری لثه کمک کند؟

اگر فردی به بیماری‌های لثه دچار شده باشد و یا با بیماری پریودنتیتیس درگیر باشد، بهتر است از لیزر درمانی لثه به‌عنوان بخشی از روش درمانی‌اش استفاده کند. این روش به بیمار کمک می‌کند عفونت باکتریایی را در لثه و بافت‌های اطراف کنترل کند.

البته پس از انجام درمان بهتر است درمان‌های دوره‌ای 3 ماهه نیز برای حفظ اثر درمانی انجام گیرد. ازآنجاکه روش لیزر درمانی بسیار ساده، بدون درد و کاملاً ایمن است، بیمار هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد مراقبت‌های دندانپزشکی با این روش نخواهد داشت.

درنتیجه بیمار درمان را ادامه خواهد داد.اگر بیمار درمان را به‌صورت پیوسته انجام ندهد، اثر درمان بسیار کم خواهد بود. پس استفاده از لیزر درمانی می‌تواند درمان پیوسته و منظم را هم تا حد زیادی تضمین کند که خود عامل دیگری برای موفقیت درمان است.

لثه ویکی پدیا فارسی