افسردگی، استرس، اضطراب

درمان استرس به کمک طب سوزنی شن من یا روانپزشکی طب چینی

پاسخ استرس چیزی جز تعدادی واکنش‌های بیوشیمایی در بدن که هنگام وقوع یک رخداد تنش‌زای فیزیکی یا روحی ایجاد می‌شوند، نیست. ولی درمان استرس و از بین بردن ریشه های آن

با استفاده از شن من یا روانپزشکی طب چینی با طب سوزنی امکان پذیر است.

درمان استرس با طب سوزنی

استرس می تواند باعث بر هم خوردن انرژی چی در بدن شوددر این زمان بدن مواد شیمیایی را در بدن آزاد می‌کند که زنجیره‌ای پیچیده از فعالیت‌ها را در بدن ایجاد می‌کند

و درنهایت موجب افزایش ضربان قلب، افزایش تنفس، فشارخون و افزایش کشیدگی عضلات می‌شود.

این عملکرد بدن همچنین با اصطلاح هجوم آدرنالین یا پاسخ بجنگ یا فرار کن شناخته می‌شود.

در این مدت بدن قدرت، انرژی و هشیاری دوچندان برای مقابله با هر موقعیت تنش‌زایی که اتفاق افتاده است، پیدا می‌کند.

بی خوابی در شببه‌طور مثال، هشیاری زیاد ممکن است در طول زمان موجب فشار ذهنی، اضطراب، بی‌خوابی یا خستگی،

افزایش میزان تنفس ممکن است موجب حملات ترس و افزایش ضربان قلب منجر به تپش قلب گردد.

همچنین عوارض جانبی مربوط به انقباض عضلات شامل کشیدگی عضلات، درد و لرزش گردد.

خواه آن‌که اثرات طب سوزنی از نظر علمی اثبات‌شده باشد یا نه این حقیقت پابرجا می‌ماند که این روش توانسته است

به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان جهت کاهش دردهای مختلف و عوامل استرس‌زا،

هیجانات روحی، مودی نبودن و نگرانی و اضطراب در زندگی‌شان کمک کند.

طب سوزنی اولین بار در دهه 1970 در آمریکا به محبوبیت رسید.

در آن زمان مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز توسط جیمز رستون به چاپ رسید.

جیمز رستون در سفر خود در چین تحت عمل فوری برای برداشتن آپاندیس قرار گرفت و برای کاهش درد پس از عمل از طب سوزنی استفاده شد.

این مقاله الهام‌بخش اولین گروه محقق در ایالات‌متحده آمریکا به نام انجمن ملی طب سوزنی را جهت تمرکز بر طب سوزنی گشت.

درمان استرس و دلشوره و نگرانی با طب سوزنی چین

طب سوزنی روشی درمانی بوده که هزاران سال برای کاهش درد بدن مورد استفاده قرار می‌گرفته است

طبق دانش طب سنتی چینی طب سوزنی از طریق تحریک نقاط طب سوزنی موجود در بدن

در طول مریدین ها که در آن‌ها انرژی چی جریان دارد، عمل می‌کند.

سوزن‌های مختلفی در نقاط مختلف در بدن برای کاهش درد، استرس، سردرد و بسیاری دیگر از بیماری‌ها قرار داده می‌شود.

اگرچه هیچ توضیح و توجیه علمی در رابطه با طریقه عملکرد طب سوزنی وجود ندارد

ولی این روش درمانی توسط صدها میلیون نفر از مردم در سراسر جهان از سال‌ها پیش یعنی سال 2600 پیش از میلاد تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

(طبق آنچه در کتاب Shiji یا Records of the Grand Historian نوشته Sima Qian در طول سال‌های 109 تا 91 پیش از میلاد نگاشته شد).

اثر دارو نمایی قرص قرمز و آبی

طب سوزنی با داشتن بیش از 4500 سال سابقه تاریخی طولانی برای اثبات تأثیرگذاری خود دارد

هر چند که تحقیقات علمی و مطالعات همچنان نتوانسته‌اند به‌طور قطع

طریقه عملکرد و علت اثرگذاری آن را توضیح دهند.

بسیاری از مردم به خصوص محققان پزشکی و کلینیک‌ها هم چنان در مورد این روش طبی بحث و اختلاف نظر دارند

چرا که هنوز فواید و اثرات طب سوزنی ازنظر علمی اثبات نشده

و حتی برخی از مطالعات نشان می‌دهند که تأثیر طب سوزنی ناشی از تأثیر دارو نمایی آن است.

در همین حین، سازمان سلامت جهانی فهرستی را عرضه کرده که نشان می‌دهد

طب سوزنی برای درمان بیش از 28 نوع بیماری مؤثر بوده و شواهد روایی نیز نشان می‌دهند که

استفاده از این روش می‌تواند برای درمان برخی از بیماری‌ها مفید واقع شود.

استرس و اضطراببرخی از شایع‌ترین علائم استرس بیش‌ازحد شامل سردرد، کمردرد، اختلالات پوستی، اختلالات خواب یا مشکلات معده‌ای و رده‌ای می‌باشند.

همچنین عوارض جانبی روحی و روانی نیز در این میان ایجاد می‌شوند که افسردگی تا اضطراب،

کاهش حافظه، کاهش عملکرد یادگیری، کاهش سطح تمرکز و کاهش اعتماد به نفس ازجمله آن‌ها هست.

استرس مزمن می‌تواند موجب بروز بیماری‌های درازمدت و مزمن سلامتی مانند:

سکته مغزی، فشارخون و افزایش احتمال بروز بیماری‌های عضلانی، استخوانی شود

درنتیجه اهمیت کاهش سطح استرس نباید بی‌اهمیت شمارده شود.

یکی از اولین قدم‌ها برای داشتن زندگی درازمدت افزایش احساس سلامت یا درمان استرس و کاهش آن در زندگی است.

طب سوزنی روشی بسیار مفید است چرا که به تنظیم فشار عضلات و عوامل مختلف مرتبط با استرس در بدن کمک می‌کند.

نیازی به باور به وجود انرژی چی یا نیروی حیاتی در بدن نیست

چرا که شواهد بالینی 4500 ساله در این زمینه موجود است. چه آن‌که علم پزشکی بتواند تأثیرگذاری طب سوزنی را ثابت کند یا خیر،

در هر صورت توانایی طب سوزنی در کاهش ضربان قلب، کاهش فشارخون و تأثیر آرامش بخشی در افرادی که از استرس رنج می‌برند اثبات‌شده است.

طب سوزنی با تحریک گروهی از عضلات در بدن موجب ترشح مواد شیمیایی برای درمان استرس شده که

به کاهش اضطراب و افسردگی و درمان استرس کمک می‌کنند.

ازجمله روش هاي تحريک الاستين پوست مي توان به طب سوزني فيس ليفت، فشار درماني و روش‌هايي مبتني بر جريان خفيف الکتريسيته اشاره کرد

مهم‌ترین ویژگی طب سوزنی آن است که این روش به هیچ‌وجه یک روش دارویی نبوده

که می‌تواند به‌طور کاملاً طبیعی احساس سلامت را تنها از طریق واکنش خود بدن و تحریک آن، درست همانند ماساژ درمانی، در بدن ایجاد کند.

طب سونی جریان خون را افزایش داده و زمانی که برای از بین بردن علائم آسیب‌های استرس‌زای مکرر مانند:

سندرم تونل مچ‌دستی یا زردپی مچ استفاده می‌شود

موجب ترشح مواد مسکن و اندورفین‌ها برای مقابله با درد به وجود آمده در بدن می‌شود.

با از بین رفتن درد میزان سطح استرس نیز کاهش می‌یابد.

طب سوزنی برای درمان بیماری‌هایی مانند کمردرد، زانو در و یا هرگونه دردی که در بدن ایجاد می‌شود کاربرد دارد.

طب سوزنی قادر به از بین بردن سردرد بوده و عملکردی شبیه به ماساژ درمانی دارد

و می‌تواند احساس آرامش و صلح را در بیمار ایجاد کند

و به این طریق فرد را به داشتن یک سبک زندگی بدون استرس هدایت می‌کند.

درمان استرس و هیجانات منفی روحی با طب سوزنی

استرس یکی از دلایل اصلی بروز بیماری در جامعه مدرن است.

با توجه به مقدار زمان زیادی که فرد در اداره، محل کار یا موعدهای مقرر مربوط به خانواده

و فشار کلی برای بهره‌وری بر سلامت صرف می‌کند

جای تعجبی نیست که بیماری مربوط به استرس آن‌قدر قابل‌مشاهده باشد.

پس چگونه می‌توانیم این استرس را مدیریت نماییم؟

استرس و دلیل اینکه ممکن است فردی را تحت تأثیر قرار دهید یک مسئله شخصی است.درمان استرس

هر بیماری که برای استرس می‌بینم عامل محرک، تجربیات و تاریخچه‌ای متفاوت از بقیه دارد

که منجر به بروز نشانه‌های مختلف در آن‌ها می‌شود.

اینکه چرا بسیاری از افراد به طب سوزنی و طب چینی روی می‌آورند آن است

که طب سوزنی و طب چینی هر فرد را در عنصری از کارش موردتوجه قرار می‌دهد.

بدین روش طب سوزنی یک روش سفارشی برای هر بیمار فراهم می‌کند.

بسیار نادر است که پزشک یک روش درمانی را برای دو بیماری که یک مشکل را دارند اجرا نماید.

طب سوزنی برای درمان استرس چگونه عمل می‌کند؟ درمان شامل چه چیزهایی است؟

طب سوزنی یک روش پویا در سنت طب چینی است.

بر مبنای روش‌های فرهنگی قدیمی چین با روشی متفاوت با طب ارتدکس به بدن نزدیک می‌شود.

این روش درمانی بدن را به عنوان یک کل یکپارچه در نظر می‌گیرد که فقط به هم متصل نیستند بلکه با ذهن هم یکپارچه است.

در هر صورت توانایی طب سوزنی در کاهش ضربان قلب،

درمان اگزمابیمارانی که از بیماری مرتبط با استرس رنج می‌برند ممکن است علائم و نشانه‌های از قبیل سردرد،

درد گردن و سرشانه، مشکلات گوارشی، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، مشکلات بینایی

و مشکلات در دوران قائدگی (درد، نامنظمی)، ناتوانی جنسی و اختلالات پوستی (اگزما یا پسوریازیس) داشته باشند.

گاهی اوقات این شرایط خودشان به‌تنهایی و یا به‌صورت ترکیبی هستند و به‌طور طبیعی هم در درجه وخامت آنها تفاوت‌هایی وجود دارند.

یک بیمار چه انتظاری از طب سوزنی می‌تواند داشته باشد؟

که در واقع به دکتر طب سوزنی (تجربه، سبک و توانایی) و اختلالاتی که در بیمار وجود دارد بستگی دارد.

در سبک طب سوزنی سنتی چین (که به عنوان طب سوزنی کلاسیک استاد نیجینگ هم شناخته می‌شود)

روشی است که مطمئن می‌شوند همه عناصر درونی و نمای بیرونی بدن در نظر گرفته می‌شود.

آن چیزی که این روش در پی دارد یک روش مینی مالیستی است

(روش‌های سوزن گذاری ملایم اما خیلی دقیق) است که در عوض نتایج خیلی سریع و ماندگاری به بار خواهد آورد.

به‌طورکلی روش تشخیصی شامل تحلیل نبض به‌طور عمقی،

تشخیص کانال‌ها، عضلات و شکم از طریق معاینه دستی، پرسیدن سؤال و دیگر روش‌های ارزیابی است.

تعریف فشار روانی ویکی پدیا