انرژی چی

تغذیه سالم برای داشتن بدنی سالم و درمان بیماری ها در طب سنتی چین

یک ضرب‌المثل چینی قدیمی می‌گوید بهترین دکتر مشکل را قبل از اینکه به بیماری تبدیل شود درمان می‌کند. طب سنتی چین (TCM) برای درمان ناهماهنگی‌های سلامتی از تغذیه سالم استفاده می کند و تعدادی اصل و پروتکل درمانی مستقیم دارد.

ما از تویی‌ها، ماساژ، طب سوزنی، گیاهان دارویی و داروها و تمرین‌های درمانی چیگونگ استفاده می‌کنیم. طب سنتی چین در آسیا بالغ بر 5 هزار سال استفاده شده است.

تغذیه سالم برابر است با سلامتی

تماشای تلویزیون هنگام غذا خوردنبرای تأکید بر اهمیت پیشگیرانه سلامتی، مردم چین باستانی تنها برای مراقبت پیشگیری به پزشک مراجعه می‌کردند و اگر که مریض می‌شوند هزینه ویزیت پزشک را پرداخت نمی‌کردند.

یکی از مهم‌ترین عناصر این مشاوره‌ها و نمایش پیشگیرانه توصیه‌های تغذیه‌ای بود. دانش تغذیه در چین از شش هزار سال قبل گردآوری‌شده است.

انسان‌ها از دویست هزار سال قبل بر سیاره ما وجد داشته داشته‌اند و احتمالاً ما تنها حیوانات و موجودات زنده‌ای هستیم که هر چیز درباره زندگی‌مان را توجیه می‌کنیم.

حتی زمانی که این مسئله در ارتباط با غذا، چه می‌خوریم و مهم‌تر اینکه چرا می‌خوریم هست هم هیچ تفاوتی نخواهد کرد. این دانش به دلیل نفوذ قوی اطلاع رسانی در حال ایجاد تغییر در آیتم‌های مدرن است.

به نظر نمی‌رسد پژوهش مدرن هم کمک کننده باشد زیرا هزینه پژوهش در خصوص آن‌که معمولاً هم گران است توسط منابع خصوصی پرداخت می‌شود.

این پژوهش تمایل دارد هر غذایی را به مواد مغذی‌ سازنده‌اش تجزیه کند و بدون توجه به دیگر عناصر مغذی یا کل غذا مزایای هر عنصر را بررسی می‌کند.

به‌عنوان مثال یک کارخانه تولید مواد غذایی می‌گوید ویتامین C که از نظر پژوهشی سالم هست یکی از مواد تشکیل دهنده غذای تولید شده هست و پس بنابراین غذای تولید شده سالم است.

تغذیه درمانی چینی بر مبنای دانش گردآوری‌شده از طبیعت، مزایا و ایمنی غذاهای کاملاً خاص و تأثیر هر یک از این غذاها بر اصول توازن و تعادل بین نیروی یین و یانگ هست.

تغذیه سالم و ارتباط یین و یانگ

تعادل یین و یانگعمیق‌ترین حقیقت زندگی معنای درونی یین و یانگ است و به مانند یین و یانگ ماهیت زندگی هم تمایل دارد که متوازن و متعادل باشد.

حتی زمانی که شاهد رخدادهایی هستیم که می‌توانند از لحاظ معنایی به عنوان وقایع منفی و متعارض طبقه بندی می‌شوند تنها مراحلی در تحقق متعادل سازی بیشترند. این مسئله واقعیتی است که در دیاگرام تای چی بیان می‌شود.

افزایش انرژی چی بدن با تغذیه سالم

چی که به عنوان انرژی حیاتی بدن تعریف می‌شود و مسئول همه وجوه و ابعاد انرژی بخش زندگی و فعالیت محسوس و غیر محسوس حیاتی است.

کارکرد چی محافظت، گرم نگه داشتن، نگه داشتن، انتقال، متابولیسم، نگه داشتن اندام‌ها در جای خود، حفظ سیالات، حفظ کارکرد انرژی بخش همه اندام‌ها و کل ارگانیسم است.

تغذیه نا مناسببه هنگام سوءتغذیه، بیماری مزمن یا حاد چی بدن می‌تواند غیر کافی و ناقص گردد

و هم‌چنین تحت تأثیر قانون ابا و اجدادی یا آرایش ژنتیکی باشد. شایان ذکر است که با بالا رفتن سن چی کاهش می‌یابد.

هر چیز موجودی به عنوان مثال زمین زیر پای شما، کامپیوتر، گوشت، خون و غیر مادی‌ترین وجوه زندگی مثل نور، گرما، حرکت، نبض عصب، فکر و احساس شامل نیروی چی هستند.

زندگی اجتماعی از نیروی چی هست

یک انسان شاد و سالم ترکیبی هماهنگ و پویا از همه ابعاد چی هست. او حالت پیوسته‌ای از سیلان و انتقال بی‌وقفه از یک نوع چی به نوع دیگر هست.

شما نمی‌توانید چی را نابود کنید چرا که آن همیشه وجود دارد و تنها می‌توانید بروز و ظهور آن را تغییر دهید. به منظور صحبت در خصوص روابط بین وجوه مختلف و ظهور چی در درون یک بافت فرضی، فلسفه چینی مفاهیم یین و یانگ را به خدمت می‌گیرد.

تغذیه سالم

علائم کمبود نیروی چی در بدن

علائم اصلی که کمبود چی در بدن را توصیف می‌کند عبارت‌اند از تنگی نفس، از نفس افتادن، تنفس ضعیف،
ضعیف بودن صدا، عرق کردن خودبه‌خود و بر اثر کمی تلاش عرق کردن. مدفوع شل یا اسهال، خستگی، ضعف، کوفتگی، بی‌حالی، کم‌اشتهایی، بی‌اختیاری ادراری، رنگ پریدگی، تمایل به نوشیدنی‌های گرم، سردی پوست و دست و پا، سرما گریزی.

ممکن است بعضی از این علائم بخشی از یک تصویر بالینی دیگری باشند اما در اصل آن‌ها از علائم کمبود چی هستند و غذاهایی که چی را افزایش می‌دهند مفید و مؤثر واقع می‌شوند.

منطق حکم می‌کند که ما کربوهیدرات‌های پیچیده در سبزی‌ها و دانه‌های تصفیه نشده را به عنوان منبع خوب انرژی (چی) توصیف کنیم.

هم‌چنین خوردن وعده‌های غذایی کوچک را توصیه می‌کنیم. از مصرف غذاهای سرد و غذاهایی که مستقیماً از یخچال درمی‌آورید خودداری نمایید.حتی در کشورهای گرمسیری مصرف مواد غذایی خام و نپخته به افزایش انرژی کمکی نمی‌کند.

  • پرهیز غذایی شامل قندهای فرآوری شده وعده‌های غذایی بزرگ سنگین و غذاهای پرمایه است
  • برای کسی که می‌خواهد در آغاز روز با صرف یک وعده غذایی میزان چی را افزایش دهند بهتر است یک کاسه حلیم برنج که با مقداری عسل یا خرما طعم دار شده باشد.
  • برای به نمایش گذاشتن ماهیت جامع تغذیه‌ترمانی چینی اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به سیر این ماده غذایی گیاهی بیندازیم، طبع سیر گرمم است. طعمش تند است.

تغذیه سالم درمانی

مواد سمیدر سرتاسر تاریخچه پزشکی چینی‌ها از سیر به عنوان پنی‌سیلین روی زمین یاد می‌شود. در دوران باستان سربازان مصری و هندی برای حفظ سلامتی خود و بالا بردن شجاعت و جرئت خود در جنگ‌ها سیر می‌خوردند.

در جنگ جهانی دوم دولت بریتانیا برای درمان زخم‌های سربازان مقادیر زیادی سیر را در پیاده‌نظام بارگیری کرد. تأثیرات سیر شامل موارد ذیل هستند نابود کردن انگل‌ها، سم‌زدایی، برطرف کردن سوءهاضمه و تقویت معده.

هم‌چنین برای درمان انسداد مواد غذایی، درد سردی شکم و معده، اسهال، اسهال خونی، کفگیرک، ورم و نفخ، مارگزیدگی و نیش حشرات، به دلیل طبع گرم سیر مصرف آن به خصوص در زمستان خوب است.

رژیم غذایی در ویکی پدیا

وب‌سایت کلینیک‌ها

رفع مسئولیت: این محتوا برای آگاهی بیشتر شما است که از منابع کلینیکی و پزشکان معتبری تهیه شذه است ولی جایگزین مشاوره‌ و تشخیص پزشکی، دندانپزشکی یا کلینیکی نیست/ اعتماد شما بر تمامی اطلاعات یا محتوای ارائه شده در این راهنما منحصرا برعهده خودتان است/ و هیچ‌گونه پشتیبانی در مورد خدمات پزشکی، روش، محصول، عقیده، متخصص یا پزشک در این وب‌سایت ارائه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پانزده =