درد اسکلتی و مفاصل

ورم مفاصل ، استفاده از طب سوزنی برای تشخیص و درمان ورم مفاصل چه مزایایی دارد؟

امروزه استفاده از طب سوزنی برای تشخیص و درمان ورم مفاصل رایج‌تر شده است ولی سوراخ شدن پوست با سوزن‌ها شاید چندان آرامش بخش و منطقی به نظر نرسد، خصوصاً اگر با بیماری ورم مفاصل نیز درگیر باشید.

طب سوزنی برای آتروز روماتیسمی

درمان ورم مفاصل با طب سوزنی

ورم مفاصل بیماری روماتیسمی است که با ویژگی سفتی و دردش شناخته می‌شود. ولی طب سوزنی به همراه تمام 15 میلیون نفری که در ایالات متحده آمریکا از این روش استفاده کرده‌اند نظری متفاوت دارند.

در کشورهای شرقی آسیا، طب سوزنی سال‌هاست که برای درمان علائم دردهای مزمن مانند ورم مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کسانی که می‌خواهند از طب سوزنی استفاده کنند باید توجه داشته باشند که طب سوزنی یک روش درمانی است و برای درمان ورم مفاصل استفاده می‌شود نه برای تشخیص آن.

همچنین بیماران پیش از انجام طب سوزنی با سبک طب چینی و سؤال و پاسخ خای تعریف شده در این طب معاینه شوند تا علت آن و ریشه مشکل تشخیص داده شود.

مطالعات انجام شده در مورد درمان طب سوزنی و ورم مفاصل

ورم مفاصلبیش از 20 میلیون آمریکایی مبتلا به ورم مفاصل هستند. در واقع، ورم مفاصل شایع‌ترین عامل به وجود آمدن ناتوانی در بزرگ‌سالان است.

پیش از آنکه در مطالعه دانشگاه پزشکی مریلند در سال 2001 خواص طب سوزنی برای کمک به ورم مفاصل را تأیید کند، این روش به مدت 2 هزار سال جهت درمان این بیماری به کار گرفته می‌شده است.

این مطالعه شامل 570 بیمار مبتلا به ورم مفاصل در سنین 50 تا 60 سالگی بوده که هیچ گاه طب سوزنی، جراحی یا تزریقات استروئید بر روی آن‌ها انجام نشده بود.

از میان افراد یک گروه کنترل انتخاب شده و گروه دیگر نیز تحت درمان طب سوزنی قرار گرفت. بررسی نتایج یک هفته نشان می‌داد کسانی که از طب سوزنی استفاده کرده‌اند قابلیت حرکت بیشتر و 40 درصد درد کمتر نسبت به گروه کنترل را تجربه کرده‌اند.

مریدین های بدناستفاده از طب سوزنی چین برای درمان ورم مفاصل

دانشمندان طب غربی دقیقاً نمی‌دانند طب سوزنی چطور قابلیت درمان ورم مفاصل و دیگر بیماری‌های مشابه را داراست ولی پزشکان مجرب طب سوزنی که مدت‌هاست طب سوزنی را بر روی بیماران انجام می‌دهند،

طبق فلسفه درمانی طریقه عملکرد آن را تا حدودی می‌توانند توضیح دهند. بر طبق نظریه درمانی، ایجاد درد در بدن به دلیل انسداد یکی از مسیرهای نیروی حیاتی یعنی نیروی چی می‌باشد.

تحریک نقاط خاصی در بدن می‌تواند جریان این انرژی را بر قرار کرده و بدن را متعادل کند. در نتیجه موجب به طرف شدن دردهای مزمن می‌شود. همچنین مطالعه در سال 1999 شواهدی را مبنی بر تأثیر گذاری طب سوزنی جهت بهبود خواب، کشف کرد.

در طب سوزنی، سوزن‌هایی بسیار نازک در نقاط خاصی از پوست فرو کرده می‌شوند که این نقاط با نام نقاط مخصوص طب سوزنی شناخته می‌شوند.

استفاده از این نقاط مخصوص در طب سوزنی بیش‌ترین تأثیر را بر روی درمان ورم مفاصل دارد. علاوه بر سوزن کاری، این نقاط به طب سوزنی الکتریکی و موفقیت در درمان چاقی شکممغناطیس، جریان الکتریسیته، فشار، لیزر و حتی نیش زنبور نیز واکنش نشان می‌دهند.

دکتر طب سوزنی گیاهانی را برای درمان بیماری تجویز کرده و پیشنهادتی جهت تغییر سبک زندگی به فرد می هد.

مطالعات نشان داده‌اند که نقاط طب سوزنی در واقع به نقاط محرک بدن در انتهای رشته‌های عصبی، مرتبط هستند.

همچنین مشخص شده است که تحریک این نقاط باعث ایجاد واکنش‌های عصبی شده و یکی از آن واکنش‌ها آزاد کردن اندورفین در بدن می‌باشد.

ترشح اندورفین بر روی ورم مفاصل تأثیر می‌گذارد چرا که این ماده شیمیایی همانند ادویل، تیلنول و موترین، یک مسکن درد ولی از نوع طبیعی آن است.

البته مکانیسم رفع درد ترشح فقط اندورفین نیست بلکه گیر خون و جریان چی در موضع درد باعث درمان می‌شود.البته در تعریف طب چینی برای رفع دردهای مفصلی و التهاب صحبت از گیر یا انسداد انرژی چی در موضع مفصل استخوان و عضوی از بدن که از طریق مریدین یا کانال انرژی با این درد مرتبط است می‌توان این التهابات و دردها را بر طرف کرد.

هزینه درمان طب سوزنی بسیار متفاوت است. ولی به‌طور کلی معمولاً اولین جلسه 75 تا 150 دلار بوده و جلسات بعد 35 تا 75 دلار است.

تنظیم غددولی با این حال استفاده از طب سوزنی در دراز مدت مقرون به‌صرفه است چرا که با انجام این روش کمتر نیازمند مراجعه به پزشک می‌شوید و زمان و پول خود را صرفه جویی می‌کنید.

در ایران هزینه درمان طب سوزنی خیلی کمتر هست و قابل تحمل است اما انجام این روش درمانی توسط هر کسی که انجام شود نمی‌تواند کاملاً مؤثر باشد و نیاز به مهارت و آشنایی و تجربه‌های درمانی لازم در این زمینه است.

مفصل غضروفی ویکی پدیا فارسی